شروع با یک بشکه باران :

در سیستم آبیاری قطره ای آب به طور مستقیم و به آرامی با تراوش قطره قطره در خاک به قسمت ریشه گیاه می رسد. تقریباً در این حالت آب روان در سطح گیاه جمع نمی شود، و در نتیجه عمل تبخیر آب نیز صورت نمی پذیرد و ذرات خاک فرصت زیادی جهت جذل و نگهداری آب برای گیاهان دارند. علاوه بر این مقدار بیشتری از مواد مغذی که در سطوح پایین خاک وجود دارند در دسترس ریشه های گیاه قرار می گیرند. و چون سیستم آبیاری قطره ای ارائه آب به طور مستقیم به گیاه می باشد، در نتیجه میزان کمتری آب هدر می رود و در نتیجه رشد علف های هرز کاهش می یابد.
و همچنین سطح خاک که دارای جوانه گیاهان می باشد خشک با قی می ماند و در نتیجه مانع از رشد تخم های علف های هرز که در سطح خاک موجودند می شود. این سیستم برای کسانی که دارای باغ هستند، به میزان زیادی در وقت و تلاش آنها صرفه جویی می کند. در این سیستم دیگر نیاز به حمل آبپاش به اطراف باغ یا کشیدن شیلنگ به این طرف و آن طرف جهت آبیاری نیست. حتی در سیستم هایی که به صورت تایمری عمل می کنند تنها باغبان می بایست سیستم را به کار اندازد و خود سیستم به طور خودکار عمل خاموش و روشن شدن را انجام می دهد.
اصولاً گیاهانی که به روش سیستم قطره ای آبیاری می شوند با سرعت بیشتری رشد می کنند، چرا که تمام نیازشان به آب رفع می شود و مجبور نیستند جهت نگهداری آب با تنش مواجه شوند تا رشدشان کند شود. این امر به ویژه در زمان استفاده از کود شیمیایی برای گیاهان اهمیت ویژه ای دارد. همچنین گیاهان همیشه سیراب هستند و نیازی به آبیاری با آبپاش یا اسپری کردن آب و مرطوب نگه داشتن شاخه و برگ های گیاهان نیست و در نتیجه از برخی از بیماری های شاخ و برگ مانند کپک پودری جلوگیری به عمل می آید.

شروع کار با استفاده از شیلنگ جذب کننده آب :

ساده ترین راه جهت استفاده از آبیاری قطره ای خرید اتصالاتی از شیلنگ جذب کننده می باشد، در تمام طول این نوع شیلنگ عمل جذب اتفاق می افتد. شما می توانید با تعیین موقعیت گیاهان خود شیلنگ را بر روی سطح خاک قرار دهید و یا جهت گستردگی باغتان دوباره شیلنگ تازه متصل کنید. همچنین می توانید با انتقال شیلنگ به موقعیت دیگر باز هم جهت آبیاری یک باغ دیگر از آن استفاده کنید، شما می توانید جهت شروع از حدود 100 تا 200 فوت شیلنگ استفاده کنید.

سیستم های آبیاری قطره‌ای :

شما می توانید جهت آبیاری محصولات سطحی مانند هویج و لوبیا از شیلنگ های جذب کننده آب استفاده کنید ولی جهت آبیاری درختان و درختچه‌ها یا یک سری از گیاهان عمقی نیاز به راه اندازی سیستم پیچیده‌تری دارید. در این نوع سیستم های آبیاری قطره ای از لوله‌های ضخیم تر جهت قرار گرفتن در سطوح پایین خاک و جهت حرکت آب با فشار بیشتر استفاده می شود. همچنین از یک سری ابزارهای دیگر جهت آبیاری در مکان های دقیق و گیاهان خاص با نظر باغبان بهره برده می‌شود.
البته در کلیه سیستم ها شیلنگ به شیر آب متصل است و یک تایمر به صورت اختیاری بر روی آن قرار می دهند اما از ابزارهایی همچون فیلتر، تنظیم کننده فشار، یک سری از شیلنگ ها و لوله هایی که آب را به صورت قطره چکانی ارائه می کنند، نوار های مسطح قطره ای و شیلنگ ای پلاستیکی که در فواصل منظم دارای سوراخ می باشند و همچنین دریچه هایی برای آبیاریقسمت های خاصی از باغ نیز استفاده می شود.

طراحی یک سیستم آبیاری قطره‌ای :

اولین گام در طراحی سیستم آبیاری قطره ای تصمیم گیری در مورد نحوه آبیاری می باشد. این که آیا می خواهیم یک باغ سبزی را آبیاری کنیم و یا از این سیستم جهت آبیاری کل چشم انداز خود استفاده کنیم؟ می بایست ناهمواری ها را در نظر گرفت: اگر باغ شما پر از تپه می باشد، شما احتملاً به یک سیستم آبیاری نیاز خواهید داشت که تغییرات فشار را در ناهمواری ها تنظیم کند.

چند روشی که در آبیاری باید به خاطر داشته باشید :

به خاطر داشته باشید که امکان دارد گیاهان شما نسبت به آبیاری معتاد شوند، چون ریشه در منطقه ای که آبیاری انجام می پذیرد متمرکز خواهد شد. در هنگام طراحی یک سیستم آبیاری قطره ای جهت عبور دادن آب می بایست در نظر داشته باشید که شما یک باغ سبزی را می خواهید آبیاری کنید یا یک باغ از گل های صد تومانی باارزش را، این مسطله بسیار مهم است که توجه داشته باشید آب به صورت یکنواخت آبیاری تا رشد ریشه ها نیز یکنواخت صورت پذیرد.
برای مثال اگر شما در حال آبیاری گیاهان بزرگ یا درختان هستید باید دقت کنید قطره چکان در دو طرف گیاه یا بیشتر قرار بگیرد تا ریشه گیاه تشویق به رشد بیشتر شود ولی جهت آبیاری گیاهان خوشه ای فقط باید از یک طرف آبیاری انجام پذیرد. در نتیجه می بایست سیستم آبیاری را طوری طراحی نمود تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کرد. یا اگر شما سیستم را طوری تنظیم کنید که آبیاری به صورت کوتاه و مکرراً انجام پذیرد گیاه فرصتی جهت تنفس در خاک ندارد و به جای گسترش یافتن همانندی توده ای توپی شکل در اطراف قطره چکان ایجاد می گردد.
شما می توانید سیستم آبیاری را برای خودتان طراحی کنید، اما اگر اطلاعاتی مانند نقشه مقیاس باغ، نوع محصولات در حال رشد، نوع خاک، و نقشه ناهمواری های باغ خود را به شرکت های فروشنده تجهیزات آبیاری بدهید، آنها این کار را برای شما با ارائه لیست کامل از قطعات و تعیین فواصل از مرکز رادیو اکتیو و تعیین میزان متراژی که به لوله نیاز دارید، به همراه نقشه کامل لوله گذاری انجام خواهند داد.
همچنین شما می توانید در هنگام طراحی سیستم خود از نظر چند نفر از دوستان باغبانتان استفاده کنید تا در هزینه های خرید اجزا و رعایت فواصل رادیو اکتیوی کاهش زیادی ایجاد نمائید.

کیت آبیاری قطره‌ای برای مبتدی ها :

یک راه کم خطر برای استفاده از سیستم آبیاری قطره ای خرید یک کیت استارتر می باشد. شرکت های فروش سیستم های آبیاری قطره، کیت هایی برای هر باغ های کوچک و بزرگ است همراه با اجزای ضروری برای راه اندازی سیستم ارائه می دهند. در نظر داشته باشید که این فایل ها اغلب شامل قطعاتی مانند فشار، تایمر، ممانعت کننده جریان برگشتی، و فیلتر خط نگه دارمی باشد. مطمئن باشید که قبل از خرید یک کیت توجه داشته باشید که می توان بر روی آن دوباره سیستم را اضافه کرد، بنابراین شما می توانید سیستم خود را در طول زمان گسترش دهید.

 آبیاری قطره ای
 آبیاری قطره ای