اولین بار سونا بخار در کشور فنلاند معرفی شد. سونای بخار بدلیل فواید بسیاری که برای سلامت بدن انسان دارد در سراسر جهان فراگیر شد. همانطور که میدانید دو نوع سونا وجود دارد سونای خشک و سونای مرطوب برای تامین بخار سونا از دیگ بخار سونا یا دستگاه بخار سونا استفاده می شود. دو نوع دیگ بخار سونا یا دستگاه بخار سونا وجود دارد: دستگاه بخار سونا گاز سوز و دستگاه بخار سونا برقی دیگ بخار سونا گاز سوز معمولا برای استخر های بزرگ، مجموعه های ورزشی، سونای خانگی که فضای زیادی دارند استفاده می شود. دستگاه بخار سونا برقی برای سونا های خانگی و کوچک استفاده می شود.

ظرفیت تولید بخار در دیگ بخار سونا چه مقدار باید باشد

ظرفیت دیگ بخار سونا یا دستگاه بخار سونا به مقدار فضای سونا و تعداد افرادی که بطور تقریبی از سونا استفاده می کنند بستگی دارد. برای سونا بخار های کوچک از دیگ سونا بخار با ظرفیت پایین مانند دستگاه کارواش نانو بخار (بخارشوی صنعتی) مدل اکو ECO 150 و دستگاه نانو کارواش بخار SP150 میتوان استفاده نمود. برای سونا بخار با فضای بیشتر و بزرگتر باید از دیگ سونا بخار با ظرفیت بالاتر مانند دستگاه کارواش نانو بخار (بخارشوی صنعتی) مدل اکو ECO 550 و بویلر صنعتی یا دیگ بخار یک تن میتوان بهرمند شد. عامل بعدی در تعیین ظرفیت دستگاه بخار سونا موقعیت مکانی سونا می باشد. اگر سونای شما در محلی است که دمای پایینی دارد باید از دستگاه بخار سونا با ظرفیت بالاتر استفاده شود. در ساخت دیگ بخار سونا باید از شیرهای برقی و در مسیر بخار باید از فشار شکن استفاده شود.

دمای تولید شده دستگاه بخار سونا چه مقدار باید باشد

دمای تولید شده دستگاه بخار سونا باید حداقل ۴۲ درجه سانتی گراد و حداکثر ۵۶ درجه سانتی گراد باشد.

در هنگام خرید دیگ بخار سونا باید بررسی کنید که دستگاه بخار سونا از قطعات با کیفیت ساخته شده باشد در غیر این صورت درجه بخار به حد حساب نمیرسد و یا زمان زیادی طول می کشد تا بخار تولید شده توسط دیگ بخار سونا یا دستگاه بخار سونا به حد حساب برسد.
شاید برای شما این سوال پیش آید که دستگاه های معرفی شده برای کارواش بخار می باشد چگونه میتوان درجه حرارت دستگاه کارواش بخار که ۱۲۰ درجه سانتی گراد می باشد را به ۵۶ درجه کاهش داد؟ در ساخت دستگاه سونا بخار از سنسور دما استفاده می شود تا دمای دستگاه بخار سونا از ۵۶ درجه سانتی گراد بیشتر نشود.

نحوه تولید بخار در دیگ بخار سونا

نحوه تولید بخار در دیگ سونا بخار مانند بویلر صنعتی – دیگ بخار می باشد. تولید بخار دستگاه بخار سونا بدین صورت می باشد: مشعل موجود در دیگ بخار سونا باعث افزایش حرارت آب درون دیگ بخار می شود. در نتیجه تولید بخار صورت میگیرد. دستگاه بخار سونا نیازی به فشرده سازی بخار نیست و برای سرویس دوره ای و بازدید از دیگ بخار یک دریچه وجود دارد. تا بتوان به راحتی از دیگ بخار بازدید به عمل آورد.

تفاوت دستگاه بخار سونا برقی با دیگ بخار سونا گازسوز

دیگ سونا بخار برقی معمولا برای فضا های کوچک و سونا های خانگی استفاده می شود. دستگاه بخار سونا  گاز سوز برای مجموعه های ورزشی و استخر های بزرگ استفاده می شود. قیمت دیگ بخار سونا برقی بالاتر از دستگاه بخار سونا گازی می باشد. اگر بجای دستگاه بخار سونا که دارای قیمت بالای است از دستگاه ها ۱۵۰ لیتری استفاده شود بصرفه تر است.

کاربرد دیگ بخار سونا

دیگ سونا بخار را میتوان برای سونای های عمومی و خانگی و اتوشویی ها، خشکشویی ها، صنایع غذایی، صنایع چرم، تولید قارچ خوراکی و… استفاده نمود. دیگ بخار سونا را میتوان برای شستشو استخر با بخار نیز استفاده کرد.