اگر قصد ساخت یک جکوزی در محیط خانه یا مجتمع ورزشی دارید، این نکته را در نظر بگیرید که به تمامی تجهیزات که در ادامه معرفی خواهد شد، نیاز خواهید داشت. تفاوت فقط در نوع مدل انتخابی است که بسته به نوع کاربری و ابعاد باید یک مدل خاص را انتخاب کنید که این مسئله توسط متخصص و نصاب جکوزی تعیین می‌شود. مهم‌ترین تجهیزات جکوزی شامل موارد زیر است:

رینگ جکوزی

رینگ جکوزی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات جکوزی است که قطر آن بسته به ابعاد مورد نیاز شما تعیین می‌شود. رینگ جکوزی، لوله‌ای است که نازل‌ها را روی آن قرار گرفته و به نوعی اتصال آن‌ها برقرار می‌کند. اصولاً هر جکوزی دو رینگ دارد. یکی قسمت بالا که فشار آب خارج شده از نازل‌ها به کمر می‌زند و دیگری در قسمت پایین که به فشار آب به پشت پا برخورد می‌کند.

فیلتر تصفیه جکوزی

فیلتر تصفیه جکوزی یکی از تجهیزات جکوزی تمیز کننده است که باید وظیفه آن مانند دیگر فیلترهای به کار رفته گرفتن آشغال و کثیفی‌های آب و در نتیجه شفاف سازی آن است. فیلتر جکوزی به سه نوع فیلتر دیاتومه، فیلتر کارتریجی وفیلتر شنی تقسیم می‌شود. اینکه کدام نوع فیلتر انتخاب شود، بسته به هدف کاربری شما دارد؛ اما فیلتر دیاتومه نسبت به کارتریجی کاربرد بیشتری دارد؛ زیرا قابلیت جذب ذرات با قطر کمتری را دارد و در نتیجه آب را بیشتر شفاف می‌کند. برندهای هایوارد و ایمکس از برترین برندهای فلیتر تصفیه هستند.

هیتر جکوزی

هیترها از اصلی‌ترین تجهیزات جکوزی هستند که وظیفه گرم کردن آب درون جکوزی را بر عهده دارند. در واقع هر جا اسم وسیله گرمایشی جکوزی به گوشتان خورد، منظور همان هیترها هستند. هیتر جکوزی انواع مختلفی دارد که نوع برقی آن، به دلیل کم حجم بودن و همچنین کاربری ساده‌ای که دارند، بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که هیتر را باید بر اساس ابعاد جکوزی انتخاب کرد تا بتوان باعث افزایش بازدهی آن شد. برندهای ایمکس و فلکسینوکس و بومن از برترین برندهای هیتر هستند.

اسکیمر جکوزی

اسکیمر یکی از تجهیزات جکوزی مهم و حیاتی است که وظیفه آن جمع آوری ذارت روی سطح آب و انتقال آب روی سطح به بخش تصفیه است. در جکوزی‌های عمومی که همه نوع افرادی با هر نوع بهداشتی وارد آن می‌شود، نصب اسکیمر خیلی مهم است.

جت جکوزی

جت‌ها یکی از تجهیزات جکوزی کوچک است که وظیفه بیرون راندن مخلوطی از هوا و آب را با فشار بسیار زیاد دارند و از پایه و سرجت تشکیل می‌شود.

جت جکوزی در نوع ثابت و متغیر وجود دارد. در نوع متغیر جت‌ها می‌توانند آزادانه حرکت دایره‌وار داشته باشند. نوع ثابت آن هیچ‌گونه حرکتی ندارد؛ ولی حرکت بعضی از آن‌ها را می‌توان با دست تنظیم کرد. جت جکوزی کلاستر، یکی از تجهیزات جکوزی پرکاربرد با مصرف عمومی است که میزان جریان و جهت آن قابل تنظیم نیست و از آنجا که مرکز آن‌ها خالی بوده، آب را با فشار بسیار بالایی نسبت به بقیه وارد می‌کنند.

کفشور

کفشور از تجهیزات جکوزی برای گردش آب به حساب می‌آید و مانند کشفورهای استخر در پایین‌ترین قسمت قرار می‌گیرد و وظیفه آن‌ها، خارج کردن آب از درون برای انتقال به نازل‌ها است. ابعاد کشفورها باید به صورتی باشد که توسط کف پای شناگران و دیگر افراد مسدود نشود و آب را به تناسب ابعاد خارج کند.

تجهیزات روشنایی

لامپ‌های روشنایی از تجهیزات جکوزی هستند که به منظور روشن کردن محیط داخلی جکوزی مورد استفاده می‌کردند. البته این لامپ در جکوزی‌های عمومی کمتر به کار می‌رود و بیشتر واحدهای خصوصی برای زیباتر کردن محیط وان حمامی خود از آن استفاده می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب تجهیزات جکوزی

در انتخاب جکوزی باید چند نکته را در نظر بگیرید:

اول از همه اینکه در انتخاب و خرید تجهیزات جکوزی باید به ابعاد آن بسیار دقت کنید. تجهیزات جکوزی در مدل تک نفره و خصوصی با تجهیزات به کار رفته که در مدل چند و نفره متفاوت بود. البته در اصل تجهیزات جکوزی تفاوتی وجود ندارد، بلکه بیشتر به مدل آن‌ها باید دقت شود؛ برای مثال، هیتر مدل چند نفره باید قدرتمند‌تر از هیتر مدل تک نفره باشد.

قطر رینگ بر اساس تعداد نازل‌ها تعیین می‌شود. هرچه تعداد نازل‌ها بیشتر باشد، قطر هم باید تناسب بیشتر شود. در جکوزی‌های عمومی حداقل 2 تا 3 نازل لازم است.

هرچند وقت یک‌بار باید تمامی تجهیزات جکوزی به ویژه هیتر و وسایل تصفیه کننده مورد سرویس و بازبینی قرار بگیرند.

به هیچ وجه انواع محصولات و تجهیزات جکوزی بدون گارانتی خریداری نکنید. این نکته را بدانید که با خرید محصولات بی‌کیفیت باید هرچند وقت یک‌بار اقدام به تعمیر آن‌ها کنید؛ اما از آنجا که امکان تعمیر و تعویض راحت تجهیزات جکوزی وجود ندارد، پس بهتر است که از همان اول به دنبال محصولات باکیفیت باشید.

به هیچ وجه خودتان اقدام به تعمیر یا تعویض تجهیزات جکوزی نکنید.