لوله کشی پکیج به علت مزایای بسیاری که پکیج دیواری نسبت به موتورخانه ، آبگرمکن و بخاری گازی دارد که این مزایا شامل مصرف کم گاز و برق ، بازدهی بالا ، سیستم ایمنی بالا و … می شود بسیار پر کاربرد و حائز اهمیت است. امروزه در کشور تقریبا همه مالکان چه آنهایی که در حال ساخت هستند ، چه آنهایی که در حال بازسازی ساختمان ، گزینه اول خود را پکیج شوفاژ دیواری قرار می دهند.

لوله کشی پکیج دیواری باید بسیار با دقت و اصولی و زیبا انجام شود. لوله کشی پکیج به دو نوع لوله کشی آب و لوله کشی گاز تقسیم می شود. از مهم ترین موارد در لوله کشی پکیج دیواری ، انتخاب مسیر است.

نحوه ی لوله کشی پکیج

1- در لوله کشی پکیج ، ابتدا باید نقشه ساختمان را بررسی کرد. برای این کار نقشه ساختمان را با مقیاس 50/1 (پلان) تهیه کنید ، سپس محل نصب رادیاتورها و الگوی قرارگیری آن را مشخص کنید.

2-طول و عرض رادیاتور را با توجه به مقیاس می کشیم و محل اتصال لوله های شبکه به عَلَم رادیاتور را با دو دایره کوچک نشان می دهیم که کنار رادیاتور قرار میگیرد. ولی در صورتی که رادیاتور بیش از 25 پره داشته باشد ، محل لوله های رفت و برگشت را در دو طرف رادیاتورها می کشیم.

3-محل قرار گرفتن رادیاتورها و لوله کشی پکیج باید به گونه ای طراحی شود که در صورت نیاز به هواگیری پکیج یا تعمیرات احتمالی مشکلی ایجاد نشود.

کاهش هزینه لوله کشی پکیج

یکی از مهارت های مورد نیاز متخصص لوله کشی پکیج ، این است که نقشه را طوری طراحی کند که هزینه لوله کشی پکیج را به طور قابل توجه ای کاهش دهد.

 لوله کشی پکیج باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که کوتاه ترین مسیر با کمترین پیچ و خم برای رسیدن آب گرم به صورت یکنواخت به تمام رادیاتورها داشته باشیم.

همچنین توجه به لوله کشی مسیر رفت و برگشت مهم است. توجه کنید انشعاب برگشت باید به دایره نزدیک رادیاتور و انشعاب رفت به دایره دیگر اتصال یابد.

نحوه لوله کشی شوفاژ به صورت اصولی 

در لوله کشی شوفاژ، لوله های استفاده شده حتما باید لوله های پلاستیکی باشد زیرا به دلیل فشار بالای آب و گرمای زیاد ممکن است لوله های آهنی دچار زنگ زدگی یا خوردگی شود.

علاوه بر آن شیر رادیاتور های فولادی را از نوعی استفاده کنید که روی آن درجه بندی تعبیه شده چون در صورت نیاز به گرمای کمتر یا بیشتر می توان از آن استفاده کرد.

3  نوع سیستم لوله کشی پکیج شوفاژ دیواری

1- لوله کشی مختلط در این روش لوله ها هم در کف زمین هم در سقف کاذب قرار می گیرد.

2. لوله کشی با برگشت مستقیم این سیستم یک لوله کشی خوب برای منازل و محیط های کوچک است.

3. لوله کشی با برگشت معکوس امروزه در بیشتر ساختمان های شهری با متراژ متوسط از این سیستم استفاده می کنند.

طلایی ترین نکات مهم در لوله کشی پکیج :

انتخاب مسیر مناسب و درست برای لوله کشی پکیج

انتخاب بهترین نوع لوله بر اساس کاربرد

اندازه گیری های دقیق برای اندازه های لوله

لوله کشی شوفاژ را کی باید انجام دهیم ؟

بايد توجه كرد كه در زمان لوله كشي شوفاژ به علت نامشخص بودن دكوراسيون و پرده ها و خالي بودن ساختمان، بهترين محل براي نصب رادياتورها زير پنجره به نظر می آید ولي لازم است دقت بيشتري در اين خصوص به عمل آيد، زیرا که در ساختمان هاي کنوني در مقابل پنجره ها معمولاً انواع پرده هاي كلاسيك و مدرن نصب مي شوند، در اين حالت قرار گرفتن رادياتور در زير پنجره و پشت پرده ضمن اتلاف انرژي موجب ازبين رفتن پرده و پايين آمدن دماي اتاق مي گردد.

آموزش لوله کشی شوفاژ

با گذشت زمان و پیشرفت و تنوع مصالح کاربردی، تغییر و تحولی در تاسیسات ساختمانها از جمله اجرای لوله کشی شوفاژ بوجود آمد.لوله کشی شوفاژ را در گذشته با لوله های جوشی آهنی انجام می دادند. استفاده کردن از این لوله ها معایبی را پیش رو داشت از قبیل: سختی اجرای کار، سنگینی لوله ها، زنگ زدگی لوله ها و رسوب پذیری بالا.برای خلاصی از این مشکلات می توانیم از لوله کشی روکار شوفاژ با لوله های پنج لایه و پلیمری استفاده کنیم.

بهترین لوله برای لوله کشی شوفاژ

لوله های پنج لایه به علت راحتی کار و انعطاف پذیری خوب، مناسب برای لوله کشی روکار می باشد و به علت دارا بودن پنج لایه  (دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم) عایق حرارتی  مناسبی  بوده و در برابر دمای آب 90 درجه  مقاوم می باشد.

لوله های پلیمر یا به اصطلاح لوله های سفید با صرف هزینه ای کمتر نیز برای لوله کشی روکار مناسب می باشد. این لوله ها نیز قابلیت انعطاف پذیری خوب و لوله کشی در کناره ها را دارا می باشد. لوله کشی با این نوع لوله ها در اسرع وقت قابل انجام می باشد و با کمترین خرابی سیستم آبرسانی به روز می شود.

تفاوت لوله کشی شوفاژ در روش سنتی با کلکتوری

لوله کشی شوفاژ به روش سنتی همان لوله کشی های معمول می باشد که در قدیم در ساختمانها اجرا می شده و هنوز هم در حال اجرا می باشد که آب رفت و برگشت بعد از پکیج یا موتورخانه  مستقیما وارد سیستم می شود.
اما در روش کلکتوری آب بعد از خروج از پکیج یا موتورخانه اول وارد کلکتور می شود و کلکتور توسط شیرهایی که به آن نصب شده است آب را به طور مستقیم به سیستم پخش می کند.

بهترین روش لوله کشی شوفاژ

کلکتور وسیله ای است میله ای شکل که دارای انشعاب هایی از زیر به تعداد مورد نظر می باشد. دو طرف آن باز بوده و شیرهای رفت و برگشت بطور جداگانه در کلکتورهای مجزا وصل می شوند. در بعضی از مدل ها در قسمت بالایی کلکتور نیز خروجی هایی وجود دارد که محصل اتصال شیرهای اتومات یا هواگیری می باشد.
طریقه استفاده کلکتور بدین شکل می باشد که آب ورودی از یک سمت کلکتور وارد می شود و از طریق شیرها وارد سیستم می شود. و برای مسیر برگشت نیز آب از طریق شیرها وارد کلکتور می شود و توسط لوله برگشت به پکیج یا موتورخانه برای بازگرمایش بر می گردد.

لوله کشی شوفاژ روکار چگونه است ؟

در رادیاتورها از لوله های 5لایه و لوله های پلی اتیلن برای مسیرهای لوله کشی شوفاژ استفاده می شود. برای کاهش هزینه های اضافی و جلوگیری از آسیب های بیشتر، به جای استفاده از رادیاتورها با لوله کشی های قدیمی ، لوله کشی روکار و استفاده از پکیج ، توصیه می شود. برای انجام این کار، لوله های قدیمی فرسوده در جای خود باقی می ماند و جهت پیشگیری از خرابی های بیشتر ساختمان، آب داخل آن ها را تخلیه می کنند و در کوتاه ترین زمان لوله کشی روکار با هزینه ای کمتر و با طراحی مناسب انجام می شود.

ابتدا شیر گاز، شیلنگ گاز، فیلنر گاز مشعل بررسی شده و هر گونه نشتی و یا خرابی برطرف می شود. وجود کوچکترین نشتی گاز می تواند خطرساز باشد لذا در صورت مشاهده و اطلاع از نشتی گاز با سرویس کار شوفاژ تماس بگیرید.

نصب و تعمیر شوفاژ و مشعل
در مرحله بعد تعمیرکار مشعل موتورخانه را بررسی کرده و از کارکرد صحیح آن مطمئن می شود تنظیم مشعل شوفاژ به دو جهت مهم است:

الف- تولید حرارت مناسب و گرمای مناسب رادیاتورها
ب- کاهش هزینه گاز مصرفی و صرفه جویی اقتصادی قبض گاز

کارکرد بهینه مشعل گاز بستگی به مولفه های زیادی دارد که یکی از آنها کیفیت و برند مشعل است. دیگر موارد عبارتند از:

میزان ورود گاز به مشعل: گاز ورودی توسط شیر گاز و شیر برقی مشعل تنظیم می شود.
میزان تهویه هوا: اکسیژن موجود در فضای موتورخانه و گردش هوای موتورخانه روی کارکرد بهینه مشعل تاثیرگذار است. در صورتی که تبادل هوا در موتورخانه کم است باید درب موتورخانه باز گذاشته شود.
باز بودن دودکش موتورخانه: وجود هواکش مناسب و فن تهویه هوا می تواند کارکرد مشعل را بهبود دهد. در هنگام سرویس دوره ای موتورخانه حتما مسیر دودکش بررسی شود.
بررسی رله مشعل: سرویس موتورخانه شامل بررسی رله مشعل و صحت کارکرد آن می شود. تعمیر موتورخانه شوفاژ اغلب مربوط به تعویض رله مشعل می شود. رله مشعل از قطعات پر مصرف الکترونیکی موتورخانه است و در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. خرابی این قطعه منجر به خاموش شدن موتورخانه شده و هزینه سرویس و تعمیر شوفاژ را افزایش می دهد.

تعمیرات شوفاژ و دیگ موتورخانه
دیگ موتورخانه به ندرت آسیب می بیند و از قطعات بسیار مقاوم در سیستم موتورخانه و شوفاژ است. آب مورد نیاز رادیاتور شوفاژ در داخل دیگ موتورخانه توسط مشعل گرم می شود. مشعل می تواند دیگ و آب درون آن را گرم کرده و برای مصرف شوفاژ آماده کند. چنانچه دیگ موتورخانه آسیب ببیند نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. تعمیر و تعویض دیگ موتورخانه سخت ترین بخش در تعمیرات شوفاژ است. هزینه سرویس و تعمیر شوفاژ در صورت تعویض دیگ موتورخانه افزایش پیدا می کند. به صورت معمول دو نوع دیگ موتورخانه وجود دارد:

الف- دیگ موتورخانه فولادی
ب- دیگ موتورخانه چدنی

در اغلب موارد موتورخانه شوفاژ دارای دیگ چدنی است و این به خاطر پره بودن و قابل تعمیر بودن آن است. تعمیر پره های دیگ چدنی بخشی از تعمیرات سیستم موتورخانه و شوفاژ است. در واقع در صورت آسیب به یکی از پره های دیگ چدنی نیازی به تعویض دیگ نیست و تنها با تعویض پره معیوب، مشکل برطرف خواهد شد.
تنها در صورتی که تعداد پره های آسیب دیده و پوسیده زیاد باشد، سرویس کار شوفاژ اقدام به تعویض دیگ چدنی به صورت کامل خواهد کرد. عدم تعمیر دیگ موتورخانه منجر به نشتی آب شده و بهره وری سیستم موتورخانه به صورت زیادی کاهش خواهد یافت. در این صورت مصرف سوخت بیشتر شده و افزایش بهای گاز مصرفی دور از ذهن نمی باشد. نصب و تعمیر شوفاژ را از حرفه ای ها بخواهید.

بازسازی شوفاژ

علم لوله کشی و تاسیسات روز به روز در حال پیشرفت می باشد. سیستم های قدیمی نیاز به بازسازی و نو شدن دارند.

یکی از دلایل بازسازی لوله کشی شوفاژ همین علت می باشد؛ دلیل دیگر کم شدن فشار آب در اثر رسوب گرفتگی و در نتیجه گرم نکردن رادیاتورهایا خراب شدن لوله های قدیمی و یا سوراخ شدگی آنها می باشد.

سیستم های لوله کشی جدید با بهره گیری از لوله های پلیمری و پنج لایه با دارابودن عمر بلند مدت و صرفه جویی انرژی بعلت عایق حرارتی بودن لوله ها برای لوله کشی شوفاژ مناسب می باشند. با بازسازی لوله کشی شوفاژ می توان از پکیج با صرفه جویی بهتر انرژی و کارکرد بهتر نسبت به آبگرمکن استفاده نمود.

لوله کشی شوفاژ را می توان با توجه به درخواست کارفرما بصورت روکار برای هزینه های کمتر و یا بصورت زیرکار با هزینه بیشتر و خرابی های بیشتر اجرا کرد.
بازسازی لوله کشی شوفاژ با توجه به فضای داخلی از کناره های دیوار و بصورت داکت بندی با قاب پلاستیکی قابل اجرا می باشد. در مکان هایی که حساسیت فضای داخلی وجود دارد مسیر لوله کشی کنده شده و لوله کشی شوفاژ اجرا می شود.