جانمایی سونای بخار:مهم ترین مساله برای اجرای سونای بخار دسترسی به خط تخلیه آب ،کف و دیوارهای مقاوم در برابر نفوذ آب و دسترسی به برق است.

شکل اتاق سونا:اغلب اوقات اتاق سونای بخار به صورت مربع یا مستطیل شکل ساخته می شود.
طراحی سونای بخار باید کوچکترین اندازه ای باشد که پاسخگوی نیاز مورد نظر است.چرا که هرچه این فضا بزرگتر شود،تولید بخار به مقدار کافی دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود.بنابراین متناسب با آن که سونای بخار قرار است به صورت شخصی یک یا دونفره استفاده شود و یا این سونا متعلق به یک مجموعه ورزشی بزرگ با تعداد زیاد کاربر است،ابعاد اتاق سونا نیز متفاوت خواهد بود.

از آنجا که بخار آب به سرعت به سمت بالا حرکت می کند سقف اتاق سونا باید تا حدالامکان کوتاه باشد.در اکثرموارد ارتفاع 2.1متر برای ورود و خروج اکثر افراد مناسب است.البته می توان ارتفاع را باز هم افزایش داد ولی متناسب با آن اندازه مولد بخار مورد نیاز نیز افزایش خوهد یافت.

تاسیسات روشنایی:در صورت استفاده از تاسیسات روشنایی در داخل سونای بخار تمامی تجهیزات مربوطه باید از نوع ضد آب باشند ضمن آنکه برای روشن و خاموش کردن آنها نیز میتوان از تابلو برق اختصاصی سونای بخار وتجهیزات مولد استفاده کرد به طوری که با بکار افتادن تجهیزات مولد تاسیسات روشنایی نیز روشن شده و فضای داخل روشن شود.

به طور معمول اگر طراحی سونای بخار به درستی انجام شده باشد طی مدت زمان ده الی بیست دقیقه ای می توان به دمای مورد نظر رسید. در صورتی که تجهیزات مولد کوچکتر از اندازه مورد نیاز انتخاب شوند زمان طولانی تری طول خواهد کشید و چه بسا دمای موردنظر هیچ گاه حاصل نشود.

ساختار تجهیزات مولد بخار به گونه ای است که برای تولید بخار آب تازه را با استفاده از المنت های گرمایشی آن بر حسب کیلووات بیان می شود بنابراین هرچه ظرفیت المنت گرمایشی بیشتر باشد،مقدار بخار مورد نیاز در مدت زمان کوتاهتری تولید می شود. البته علاوه بر ظرفیت المنت گرمایشی عوامل دیگری نیز در نتیجه نهایی تاثیر گذار هستند که این عوامل عبارتند از :

-ارتفاع سقف بیش از 2.1 متر

-استفاده از موادی برای ساخت سونا که گرما را به راحتی به خارج منتقل می کند و عایق های خوبی نیستند.

-اگر دمای هوای خارج از محدوده 0-2درجه سانتی گراد کمتر باشد.

-اگر بعضی از دیوارهای اتاق سونادر مجاورت هوای سرد قرار داشته باشند.

-اگر مساحت اتاق سونا بیش از حد بزرگ باشد تجهیزات مولد قادر به تامین مقدار بخار کافی نخواهند بود.

نگهداری سونای بخار

نگهداری از سونای بخار شامل دو بخش می شود:

بخش اول در واقع همان رعایت نظافت فضای داخل سونا است که با شستشوی آن با مواد شوینده امکان پذیر خواهد بود.بخش دوم که مهمترین مرحله نیز به شمار می رود،نگهداری از تجهیزات مولد بخار است.

برای تمیز کردن فضای داخل سونا صرف نظر از نوع مصالح به کار رفته برای ساخت آن نباید از مواد تمیز کننده خورنده استفاده کرد چراکه این مواد موجب ایجاد خراش و خوردگی بر روی این سطوح می شوند.

بهترین روش برای تمیز کردن فضای داخل سونای بخار استفاده از آب گرم ومواد شوینده معمولی است.

به عنوان چند راهکار  کلی باید در نظر داشته باشید:

-سطوح را بلافاصله پس از شستشو آب بکشید.

-نگذارید مواد شوینده برای مدت طولانی روی سطوح خارجی باقی مانده و خشک شوند.

-به منظور جلوگیری از سر خوردن افراد پس از شستشوی کلیه سطوح داخلی آن ها را به خوبی با آب تمیز بشویید.

-برای جلوگیری از ایجاد خراش همواره از یک پارچه نرم برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید.

-حتی اگر قصد دارید رسوبات باقی مانده کلسیم یا لکه های ایجاد شده روی سطوح مختلف را پاک کنید،هرگز از مواد اسیدی یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید برای تمیز کردن شیشه ها نیز می توانید از یک تکه پارچه نرم یا شیشه پاک کن استفاده کنید.

-علاوه بر تمیز بودن فضای داخل هرچند وقت یکبار وضعیت سازه ای آن ها نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و از صحت آن اطمینان حاصل شود.