لوله های که برای ساخت استخر خود انتخاب می کنید ارتباط مستقیم با کیفیت کلی نصب و راه اندازی و ساخت استخر دارد. اما مهم تر از آن طول عمر آن و همچنین استخر میباشد.

اکثر سیستم لوله کشی استخر در خاک و یا بتن دفن می شوند و دیگر قابل سرویس دهی و تعویض نمی باشند. مشکلات بسیاری ممکن است در اثر نشتی بسیار کوچک در لوله های استخر به وجود بیاید. این آسیب های کوچک باعث از کار افتادن کلی سیستم لوله کشی استخر می شود.

متریال هاو مواد مختلفی برای لوله کشی استخر ها وجود دارد. در حالی که اجرای این کار به خوبی صورت گیرد چند استاندارد در لوله کشی استخر وجود دارد که باید کاملا رعایت شود و در عین حال نکاتی نیز که نباید در لوله کشی و ساخت استخر اجرا کرد.

لوله های PVC

لوله کشی پی وی سی انتخابی ایده آل برای لوله کشی استخر است. ضخامت دیواره های لوله و استخر باید حداقل به اندازه 40 پی وی سی برای آب لوله کشی باشد. در واقع گوشت لوله از 20 پی وی سی نباید کمتر باشد ،شاید وسوسه انگیز باشد که از لوله ارزانتر برای ساخت استخر استفاده شود اما خسارات بیشتری را در آینده متحمل خواهید شد.

لوله های پلی اتیلن

پلی اتیلن با چگالی پایین و پلی پروپیلن لوله های استانداردی بودند که قبل از پی وی سی ها LDPE پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE  لوله های پلی اتیلن ،مورد استفاده قرار می گرفتند.

لوله های پلی اتیلن هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند ، برخی از نصاب ها و بسیاری از افرادی که استخرهای دهه های پیش را ساخته اند و مشکلی پیش نیامده این لوله ها را تایید می کنند.

لوله های پلی اتیلن به راحتی از روی رنگ سیاه آن و یک نوار رنگی که بر روی آن است قابل شناسایی است. لوله های سیاه بدون نوار رنگی بر روی آن لوله هایی هستند که فشار را تحمل نمی کنند و لوله های زهکشی و فاضلاب می باشند و از این نوع لوله ها نباید در ساخت استخر و لوله کشی استخر استفاده کرد.

لوله های که روی آن ها دارای نوارهایی با رنگ قرمز و یا سبز می باشد می تواند فشار بالا را تحمل کنند و برای لوله کشی استخر ها و جکوزی ها مناسب می باشند.

 لوله ABS

لوله های پلاستیکی بوتادین استایرن لوله هایی هستند که گاها در ساخت استخر مورد استفاده قرار می گیرند اما این انتخاب مناسبی برای لوله کشی استخر تحمل فشار را در سیستم بسته ABS نیست. طول قسمت اتصال بین دو لوله بسیار کمتر از لوله های پی وی سی می باشند به همین جهت لوله های لوله کشی استخر را ندارند.

لوله های فلزی

لوله های مسی  یا لوله های گالوانیزه نباید برای لوله کشی استخر و جکوزی مورد استفاده قرار گیرند با این حال هنوز هم شاهد استفاده از پمپ و فیلترهای فلزی در سیستم تصفیه استخر هستیم. اگر استخر شما دارای سیستم لوله کشی فلزی است مطمئنا بعد از 1 الی 2 سال استخر شما غیر قابل استفاده می گردد.

لوله PVC خمش‌ناپذیر

لوله PVC گزینه ایده ‌آل برای لوله‌کشی استخر شنا به حساب می‌آید. ضخامت دیواره‌های لوله را بر حسب عدد اسکجول نامگذاری می‌کنند و استخرها بایستی با لوله پی‌وی‌سی حداقل ۴۰ اسکجول لوله‌کشی شوند. کاربرد لوله با نمره اسکجول ۴۰ هم قابل‌قبول است هرچند کمی اضافه بر سازمان است، و اما لوله‌ای با نمره اسکجول ۲۰ بسیار نازک است و هرگز نباید از آن در لوله‌کشی تاسیسات استفاده نمود. لوله اسکجول ۲۰ معمولا در تاسیسات وکیوم مرکزی کاربرد دارد و در فروشگاه‌های سخت‌افزاری بزرگ قابل دسترس هستند و لوله‌های پی‌وی‌سی با اسکجول ۴۰ و ۸۰ را معمولا باید از ابزارفروشی‌های ساختمانی تهیه کرد. شاید وسوسه شوید و از لوله پی‌وی‌سی نازک و آماده استفاده کنید، اما این روشی میانبر است و مطمئنا در لوله‌کشی استخر کاربردی ندارد.

شیلنگ PVC انعطاف‌پذیر

براساس ارزیابی فنی لوله پی‌وی‌سی انعطاف‌پذیر را به جای لوله در گروه شیلنگ طبقه‌بندی می‌کنند و به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد در لوله‌کشی استخر و جکوزی‌ها به حساب می‌آید. اگر لوله‌های پی‌وی‌سی خمش‌ناپذیر به‌درستی نصب شوند از لحاظ کیفیت بهتر از شیلنگ پی‌وی‌سی عمل می‌کنند، و شیلنگ پی‌وی‌سی دومین گزینه ایده‌ال کاربران تلقی می‌شود و معمولا تاسیسات اقتصادی که در انبوه ‌سازی استخر فعال هستند، مشتری ثابت این نوع لوله‌ها محسوب می‌گردند.

لوله CPVC

لوله CPVC (پلی‌وینیل کلراید کلرینه‌شده) به رنگ خاکستری روشن است و از نظر مقاومت در برابر حرارت عملکرد بهتری نسبت به لوله PVC دارد. این لوله معمولا در درگاه‌های خروجی و ورودی سیستم‌های گرمایشی استخر و جهت جلوگیری از ذوب لوله کاربرد دارد و همچنین در مراکز تجاری جایی که به لوله‌های مقاوم در برابر حرارت نیاز است، استفاده می‌شوند. هزینه لوله CPVC بسیار بالاست، از اینرو این لوله تنها در مکان‌هایی که احتمال خراب شدن لوله در اثر حرارت وجود دارد، کاربرد دارد. در حالت ایده‌ال سیستم‌های گرمایشی استخر بایستی مجهز به لوله CPVC به فاصله ۹۰ سانتیمتر در دو سمت ورودی و خروجی آن باشند تا از ذوب لوله جلوگیری شود. دو نوع لوله دیگر که نسبت به لوله‌های PVC مناسب نیستند اما هنوز استفاده می‌شوند عبارتند از:

لوله پلی اتیلن

پیش از اینکه لوله PVC در بازار صنعت طرفدار پیدا کند، لوله پلی‌اتیلن، لوله HDPE (پلی‌اتیلن تراکم بالا)، لوله LDPE (پلی‌اتیلن تراکم پایین) و لوله پلی‌پروپیلن جزء استاندارهای صنعتی به حساب می‌آمدند. لوله پلی امروزه همچنان در بین نصاب‌های لوله طرفدار دارد و استفاده می‌شود و از چندین دهه پیش هزاران نمونه از این لوله‌ها در تاسیسات استخر و سونا باقی مانده‌اند. لوله پلی صرفا به عنوان لوله پلی و دارای نوار رنگی شناخته می‌شود و به همراه اتصالات خاردار و بست‌های فولادی ضدزنگ نصب می‌شوند. تمامی لوله های پلی سیاه و بدون نوار بیشتر به عنوان لوله زهکش کاربرد دارند جایی که فشار آب کم است و نباید از آنها در لوله‌کشی استخر استفاده کرد. از لوله پلی دارای نوار سفید جهت لوله‌کشی آب کم‌فشار استفاده می‌گردد و مناسب تاسیساتی همچون استخر شنا نیست. لوله پلی دارای نوار قرمز و سبز مخصوص لوله‌کشی آب پرفشار مانند استخر شنا و جکوزی‌ است.

لوله ABS

بعضی مواقع از لوله ABSآکریلونیتریل بوتادین استایرن به خاطر قابل دسترس بودن در استخرهای شنا استفاده می‌شود، اما صادقانه بگوییم این لوله برای لوله‌کشی استخر گزینه ایده‌الی محسوب نمی‌شود. این لوله نسبت به لوله PVC کمتر به چسب کاری نیاز دارد و جهت استفاده در سیستم لوله‌کشی حلقه بسته استخر مناسب نمی‌باشد.

لوله فلزی

لوله مسی یا لوله گالوانیزه را نباید در سیستم لوله‌کشی استخر شنا و جکوزی استفاده کرد، هرچند برخی لوله‌های مسی همچنان در استخرها کاربرد دارند. درصورتی‌که از سیستم لوله‌کشی فلزی در استخرتان به کار گرفته شده است قول می‌دهیم بزودی آنها را با لوله‌های جدیدتر تعویض خواهید کرد.

اتصالات روی لوله‌های PVC

اتصالاتی که همراه لوله PVC و جهت لوله‌کشی استخر کاربرد دارند می‌بایست در برابر فشار زیاد آب مقاومت داشته باشند. آب استخر در معرض یک سیستم آبرسانی بسته و تحت فشار قرار دارد و اتصالات لوله بایستی در برابر فشار ۶ تا ۱۸ کیلوگرمی آب در هر متر مربع مقاومت داشته باشد. حتما از مقاومت اتصالات لوله اطمینان حاصل کنید. حتما از چسب PVC  استاندارد و چسب مخصوص لوله‌کشی برای اتصالات حدیده شده استفاده کنید.

لوله‌کشی پمپ

اندازه لوله مورد نیاز جهت لوله‌کشی آب به داخل و خارج پمپ به اندازه پمپ و حجم آب موجود در استخر بستگی خواهد داشت. بطورمعمول یک لوله ۳٫۸۱ سانتیمتری قادر است چیزی در حدود ۴۴ گالن آب را در هر دقیقه حمل کند، لوله ۵ سانتیمتری حدودا ۷۸ گالن آب را در هر دقیقه، لوله ۶ cm تقریبا ۱۲۰ گالن و لوله ۷٫۶۲cm قادر است ۱۶۰ گالن آب را در هر دقیقه به سمت بالا حرکت دهد. یک لوله باید در برابر حجم آب ورودی و خروجی به پمپ استخر ظرف ۶ تا ۸ ساعت عملیات پمپ مقاومت کافی از خود نشان دهد. درحقیقت، یک لوله و اتصالات ۳٫۸۱ سانتیمتری برای پمپی با نیروی کمتر از ¾ اسب بخار مناسب است، اما لوله‌های ۵ cm برای پمپی با نیروی بالاتر از ¾ اسب بخار کاربرد دارند.

متراژ خطوط لوله

لوله‌های PVC به منظور راندمان بهتر تحت شرایط فشار بالای آب و عملیات پمپ بایستی حتی الامکان کوتاه باشند. مثلا برای پمپی ¾ اسب بخار، یک لوله ای به قطر ۳٫۸۱ cm و ماکزیمم متراژ لوله‌کشی از استخر تا پمپ ۶ متر نیاز است. اگر استفاده از لوله بلندتر ضرورتی ندارد، آنوقت از یک لوله PVC 5 سانتیمتری جهت جریان بهتر آب استفاده کنید. در مورد پمپ‌های بالاتر از ¾ اسب بخار، می‌توانید از لوله ۵ سانتیمتری و به طول ۱۲ متر در جهت عمودی استفاده کنید. اگر قصد طولانی‌تر کردن لوله‌کشی را دارید، آنوقت از لوله‌های فاضلاب ۷٫۶۲ سانتیمتری استفاده کنید. به‌هرحال، در صورت امکان بهتر است از لوله‌های کوتاه‌تر استفاده کنید.

نکاتی درباره لوله‌کشی استخر

قبل از چسب زدن لوله‌ها و اتصالات یک الگوی لوله‌کشی طراحی کنید و آن را دوبار اندازه‌گیری و یکبار برش دهید و تمامی اتصالات را ابتدا با یکدیگر جفت کنید. از پیچ و تاب دادن غیرضروری سیستم لوله‌کشی پرهیز کنید. لوله‌هایی که روی زمین کار گذاشته می‌شوند باید از سمت بالا محافظت شوند و فضایی را برای سرویس تجهیزات اختصاص دهید و از پا گذاشتن روی لوله‌ها و آسیب به آنها خودداری کنید. دست‌کم به فاصله ۱۵ سانتیمتر در هر دو سمت تجهیزات نصب شده از لوله شفاف استفاده کنید. لوله‌کشی را به ترتیب از پمپ به فیلتر و از آنجا به سیستم گرمایش یا تصفیه کلر نصب کنید. از پیچ و تاب دادن لوله‌کشی پرهیز کنید تا از یخ زدگی لوله آب جلوگیری شود.

چند مزیت مهم لوله های یو پی وی سی :

  • حمل و نقل آسان بر خلاف لوله های فلزی وزن بسیار کمتر نسبت به لوله های فلزی
  • تحمل فشار بالا
  • اجرای ساده
  • مقاومت شیمیایی بالا.

علاوه بر این این لوله ها برخلاف لوله های فلزی نیازی به حدیده کردن و یا…. نداشته و نصب انها بسیار ساده است .لوله های یو پی وی سی  اولین بار توسط پارک های آبی در سایز های بالا وارد ایران شدند .از این لوله ها علاوه بر لوله کشی استخر در صنایع کشاورزی آکواریم های بزرگ و… استفاده می شود همچنین برای هر سیالی که دمای آن زیر ۵۰ درجه سانتی گراد باشد میتواند از لوله یو پی وی سی استفاده کرد.به دلیل مزایای فراوان لوله upvc توانسته طیف گسترده ای از صنایع .کشاورزی و..را پوشش بدهد .اتصالات یو پی وی سی عمدتا وارداتی هستند .

استفاده از لوله های UPVC برای سیستم گردش آب و همچنین عمر تاسیسات و پمپ ها
بالاتر و بهتر است و در صورت نیاز به سیستم ازن زنی در استخر یا کلر زنی برای ضد
عفونی لوله های استخر از بین نمی رود و در برابر اسید شده مقاوم تر هستند.

روش لوله کشی استخر و نیز تصفیه آب استخر با سیستم ازن زنی در استخر و گند زدایی
قوی و فیلتراسیون قوی می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی کرد و کیفیت آب استخر را
یکنواخت کنترل کرد .

حتما یکسری از موارد های لوله کشی و ایجاد کانالهای مخصوص برای ورودی و خروجی
لوله ها و مراقبت از این تاسیسات استخر به عمر و کیفیت استخر اضافه می نماید.

جدید ترین مد های روز دنیا برای لوله کشی و تصفیه آب استخر
روش لوله کشی استخر واکیپ مجهز لوله کشی استخر
پیشنهاد بهترین روش ها برای لوله کشی و تصفیه آب استخر در تاسیسات مهندسی کاشان