اهداف اصلی در استفاده از سیستم های مه پاش نازلی:

کاهش دما

افزایش میزان رطوبت هوا

سیستم مه پاش نازلی با توجه به اینکه سیستم تحت فشار می باشد یا خیر به دو دسته تقسیم می شود:

سیستم مه پاش نازلی با الکترو پمپ

سیستم مه پاش نازلی بدون الکترو پمپ

در سیستم مه پاش نازلی بدون الکتروپمپ با توجه به اینکه سیستم با فشار حداقلی همچون فشار آب لوله کشی نیز کار می کند نیازی به الکتروپمپ جهت تولید فشار نمی باشد. در این سیستم پیستون داخلی نازل ها با حداقل فشار باز شده و عمل پاشش صورت می گیرد.
در سیستم مه پاش نازلی با الکتروپمپ با توجه به اینکه نیاز به فشار کاری بالا می باشد از الکتروپمپ جهت تامین این فشار استفاده می شود. در این سیستم لازم است تا کلیه اتصالات دارای قابلیت تحمل فشار بالا را داشته باشند، در صورتی که اتصالات دارای این تحمل و قابلیت نباشند بلافاصله امکان پارگی و از هم پاشیدگی سیستم وجود دارد. در این سیستم نازل های مه پاش دارای پیستونی هستند که برای باز شدن نیازمند فشار می باشند. با توجه به وجود فشار در این نوع سیستم آب عبوری از نازل ها به میزان بالایی پودر می شوند.

پمپ مه پاش
الکترو پمپ سیستم مه پاش

تجهیزات مورد نیاز برای سیستم مه پاش بدون الکتروپمپ:

برای استفاده از این سیستم بهترین و مقرون به صرفه ترین حالت، خرید پک های آماده می باشد که شامل مقداری شیلنگ، تعدادی نازل و اتصالات می باشد.
با توجه به استفاده بالا از سیستم های تحت فشار و کارآمدی این سیستم نسبت به سیستم بدون پمپ لازم است بطور مفصل درباره این نوع سیستم توضیح داده شود.

تجهیزات مورد نیاز برای سیستم مه پاش تحت فشار با الکتروپمپ:

الکترو پمپ پیستونی

نازل

شیلنگ تحت فشار

پایه نازل

تابلو برق

فیلتر

اتصالات خاص (از قبیل : ابتدای خط – انتهای خط – سه راهی – چهارراهی و…)

اصلی ترین بخش در سیستم مه پاش نازلی الکتروپمپ تحت فشار می باشد. پمپ های آب دارای چندین مدل مختلف می باشند. پمپ ها با توجه به نوع و شکل ظاهری و نیز نحوه کارکرد به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت از:

1- تامین هد

2- تامین فشار

تعمیر و نگهداری دستگاه مه پاش

در استفاده از دستگاه مه پاش باید به چهار اصل توجه شود:

  • تمیز کردن نازل مه پاش
  • چک کردن نشتی سیستم
  • رسوب گیری لوله ها
  • تعمیرات و نگهداری پمپ ( اگر سیستم شما دارای پمپ باشد)

تمیز کردن نازل ها                

زنگ زدگی و رسوب گذاری در تمام سیستم های آبی کاملا امری رایج است. نازل های مه پاش باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. به راحتی می توان آن ها را باز کرده و رسوب آن ها را از بین برد و با انداختن آن ها در مایع رسوب زدا می توان رسوب های موجود را کاملا پاک کرده و مجددا استفاده کرد.

چک کردن نشتی سیستم

اگر در مسیر سیستم خیسی و جمع شدگی آبی وجود دارد احتمالا سیستم نشتی دارد. اولین جایی که باید برای بررسی نشتی چک شود نازل مه پاش است و اگر در نازل مه پاش نشتی وجود نداشت سپس باید بقیه بخش های سیستم چک شود مخصوصا در نقطه اتصالات و در مسیر خطوط احتمال نشتی بالا است. اگر نشتی پیدا شد باید ابتدا با توجه به موقعیت به تعویض و یا تعمیر نشتی اقدام شود.

تعمیرات پمپ

( اگر از سیستم فشار پایین استفاده می شود که پمپی در آن وجود ندارد این بخش نادیده گرفته شود ) قلب یک سیستم سرمایش مه ساز پمپ آن است و اگر به صورت مناسبی از آن نگهداری شود می توان چندین سال از آن استفاده کرد. مهمترین نکته این پمپ ها تعویض روغن و فیلتر کارتریج آن در موقع مقرر است که در کاتالوگ های مربوط به پمپ وجود دارد.

اجزای سیستم مه ساز

اجزای دستگاه مه پاش ( رطوبت ساز ) به سه دسته کلی تقسیم می شود که به صورت زیر می باشند ، البته برای ساخت مه پاش خانگی کم فشار نیازی به پمپ نیست.

  • پمپ دستگاه مه پاش
  • لوله و اتصالات دستگاه مه پاش
  • نازل مه پاش

پمپ دستگاه مه پاش

پمپ سیستم میست ، وظیفه ایجاد فشار و جریان آب در سیستم مه ساز را دارد. پمپ و موتور آن در قالب قرار دارند و فشار را در سیستم ایجاد می کنند. آب ورودی به سیستم قبل از این که وارد نازل رطوبت ساز شود برای این که کاملا پودر شده و به ذرات ریز تبدیل بشود نیازمند ایجاد فشار در سیستم است. اگر مقدار فشار در نازل مه پاش پایین باشد اندازه ذرات در آن درشت تر شده و آن ذرات به طور کامل تبخیر نشده و باعث ایجاد احساس خیسی در ساکنین می شود.

دستگاه رطوبت ساز کم فشار آب بیشتری مصرف می کند و دستگاه مه پاش پر فشار برق بیشتری مصرف می کند. مدل های بسیار زیادی برای پمپ سیستم مه ساز وجود دارد که با توجه به برند و کاربرد سیستم میست ، اجرا کننده سیستم اقدام به انتخاب یکی از آن ها می کند. همچنین قیمت پمپ و میزان فشار کاری مورد نیاز در انتخاب پمپ سیستم میست بسیار تاثیر گذار است. پمپ ها می توانند به صورت از پیش نصب شده ، پمپ های مدولار ، یا ترکیب چند پمپ با هم باشد.

از نظر ساختار پمپ، در دستگاه مه پاش از پمپ های زیر استفاده می شود:

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ بازدهی بالا و قطعات متحرک کمتری دارد و به همین دلیل نیاز به تعمیرات و نگهداری پایینی دارند. دبی این سیستم ها با توجه به مقدار فشار آب متفاوت است و فشار بیشتر باعث ایجاد دبی بیشتر می شود.

پمپ های جابه جایی مثبت

این پمپ ها به دو دسته تقسیم می شوند : پمپ رفت و برگشتی و پمپ دوار. این پمپ ها معمولا برای فشار های پایین و متوسط و حجم آب زیاد آب استفاده می شود. این پمپ ها سر و صدای زیادی دارند اما نیازی به تعمیرات و نگهداری ندارند.

پمپ دایرکت درایو

این مدل پمپ به صورت از پیش مونتاژ شده قابل اجرا در سیستم مه ساز است و برای سیستم میست فشار بالا مناسب است.

نازل مه پاش

نازل مه پاش وظیفه پخش آب را دارد. اندازه خروجی نازل بستگی به میزان فشار کارکرد سیستم و کاربری دستگاه رطوبت ساز دارد. هر چقدر که میزان فشار کاری سیستم بالاتر باشد قطر خروجی نازل کوچک تر می شود و هر چقدر که میزان فشار کاهش یابد به نازلی با قطر بیشتر نیاز است. از طرفی با افزایش فشار سیستم ، حجم آب مصرفی مورد نیاز کاهش می یابد در نتیجه سیستم های کم فشار مصرف آب بالاتری را دارند.

ska pic1

اتصالات سیستم مه پاش

رابط تک سوراخ : به عنوان پایه نازل به کار برده میشود.

تجهیزات مه پاش 113002003 0
رابط تک سوراخ سیستم مه پاش

سر خط : در ابتدای شیلنگ نصب میشود. دارای انواع و سایزهای مختلف میباشد.

سر خط 701004 0
سر خط سیستم مه پاش

زانو : جهت تغییر مسیر شیلنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

زانو 701003 0
زانو سیستم مه پاش

ته خط : در انتهای مسیر لوله کشی و در ته خط نصب شده و یک یا چند نازل نیز بر روی آن نصب میشود.

ته خط 701002 0
ته خط سیستم مه پاش

سه راه : جهت ایجاد انشعاب در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد.

تجهیزات مه پاش 113002003 0 1
سه راه سیستم مه پاش

نازل 10 میکرون : اساس کار سيستم مه پاش بر اصل توليد ذرات بسيار ريز آب توسط نازل های مه پاش ، در حدود اندازه تقريبی بين 10 میکرون تا 100 میکرون ( بسته به نازل مورد استفاده ) و پخش آنها به طور يکنواخت در کل محيط می باشد. اين ذرات به دليل ريزی و سبکی فوق العاده و نسبت بالای سطح به حجم ، در هوا به صورت معلق در آمده و با جذب سريع گرمای موجود در فضا تبخير می شوند. در نتیجه فضا را خنک کرده و رطوبت نسبی محیط را افزايش می دهد، بدون اينکه هيچگونه اثری از خيسی بر روی سطح از خود باقی گذارد. سیستم مه پاش نازلی یا فوگر سیستم ، متشکل از کمپرسور و شیلنگ های فشار قوی و نازل می باشد که در امتداد سالن نصب می شوند. در این روش کمپرسور (الکتروپمپ فشار قوی) آب را با فشاری ثابت و مشخص داخل یک سری شیلنگ های فشار قوی مخصوص تزریق می کند. این شیلنگها در محیط در نظر گرفته شده برای مه پاشی امتداد دارند و به یک سری نازل یا به اصطلاح فوگر متصل می باشند.
نازل ها در واقع نوعی آب پاش با یک سوراخ بسیار ریز در حد دهم و یا صدم میلیمتر می باشند که وظیفه دارند آب را به صورت پودر و مه در آورده و داخل محیط پخش نمایند.

ناازل
نازل سیستم مه پاش

شیلنگ پلی آمید : شیلنگ های پلی آمید منعطف هستند و مقاومت خوبی در برابر مواد نفتی و حلال ها دارند. از دیگر ویژگی های آن می توان به ضربه پذیری و استحکام بالا ، مقاومت در برابر ساییدگی و تحمل فشار بالا اشاره کرد. این شیلنگ ها برای محیط های باز مناسب هستند.اتصالات این لوله ها نیز بصورت فیتینگی فشاری می باشد و فشار کاری پلی آمیدها ۷۰-۸۰ بار می باشد.

شیلنگ پلی آمید
شیلنگ پلی آمید سیستم مه پاش

فیلتر تک قلو : از جمله تجهیزات مورد نیاز سیستم مه پاش می باشد. در سیستم های مه پاش جهت جلوگیری از مسدود شدن نازل های مه پاش از سیستم های فیلترینگ استفاده می شود. فيلتر آب در مسير ورودی پمپ قرار داده می شود تا از ورود ذرات جامد ريز موجود در آب به داخل پمپ و سپس نازل ها جلوگيری نمايد.

فیلتر تک قلو 701008 1
فیلتر سیستم مه پاش

لوله و اتصالات دستگاه مه پاش

لوله و اتصالات دستگاه رطوبت ساز جهت انتقال آب از منبع ذخیره و پمپ به سمت نازل مه پاش است. انتخاب جنس و مدل و سایز مناسب لوله ها و اتصالات این سیستم در کارکرد سیستم مه ساز بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به این عوامل پرداخته شده است:

سایز لوله ها و اتصالات

در سیستم میست از لوله های با سایز پایین استفاده می شود تا بتوان در آن فشار بالایی ایجاد کرد. سایز لوله ها را از طریق قطر آن ها می شناسند که به طور معمول از سایز ۳/۸ اینچ و ۱/۲ اینچ استفاده می شود. که سایز ۳/۸ اینچ معمولا برای بخش های معمولی و سایز ۱/۲ اینچ برای محیط های صنعتی و برای ابعاد بزرگتر استفاده می شود.

شکل لوله ها : سخت یا منعطف

در شکل منعطف که از جنس پلاستیک است به راحتی قابلیت خم شدن دارند و این مزیت فوق العاده ای برای لوله کشی سیستم ایجاد می کند و همچنین مقدار اتصالات مورد استفاده را کمتر می کند.

در مقابل لوله های سخت معمولا از جنس PVC یا لوله های مسی و یا فولاد ضد زنگ است. معمولا در سیستم مه ساز به صورت مشترک هم از لوله های منعطف و هم از لوله های سخت استفاده می کنند.

جنس لوله های دستگاه مه پاش

برای سیستم مه ساز از جنس لوله های متفاوتی استفاده می شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • لوله پلی آمید
  • لوله PVC
  • لوله CPVC
  • لوله PEX
  • لوله مسی
  • لوله فولادی
دستگاه مه پاش گلخانه 3