مینی چیلر ، چیلرهای کوچکی هسـتند که برای واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.اساس کار شان مانند چیلرهاست که با خنک کردن آب در اواپراتور و ارسال آن برای فن کویل ها، سرمایش مورد نیاز ساختمان را فراهم می کند.در واقع نسبت به چیلر ابعاد کوچک تر و ظرفیت کمتری دارد و معمولا به صورت هوا خنک (کندانسور هوا خنک) ساخته می شود و نیازی به برج خنک کننده و متعلقات آن ندارد.دستگاه سرد کننده ای است که ابعاد آن بسیار جمع و جور (compact) بوده و به راحتی و بدون نیاز به موتورخانه در اماکن مختلف مسکونی ، اداری ، تجاری ، ورزشی ، صنعتی و … نصب می شود.اگر نیاز بیشتر از ظرفیت یک مینی چیلر باشد می توان از چند مینی چیلر به صورت ترکیبی با یکدیگر استفاده نمود.

نحوه عملکرد دستگاه مینی چیلر بستگی به این مسئله دارد که قرار است این دستگاه کجا استفاده شود. اگر از آن به‎ عنوان سیستم سرمایش صنعتی استفاده شود آب در یک مبدل حرارتی وارد می‎شود و سپس  این مبدل دمای آن را کاهش می‎دهد. اگر دستگاه مینی چیلر را به ‎عنوان یک سیستم سرمایش ساختمانی مورد استفاده قرار دهید در این‎ صورت آب با پمپ به درون هواسازها و یا فن کویل ‎های درون ساختمان وارد می‎شود و در آنجا این آب خنک می‎شود. جالب است بدانید مینی چیلرهایی که از لوله‎ های مسی فیندار ساخته می‎شوند بدون مصرف هیچگونه آبی فرایند خنک شدن را انجام می‎دهد.

در دستگاه مینی چیلر صنعتی، آب سرد خروجی از دستگاه وارد یک مبدل می‎شود و پس از اینکه در این مبدل به گردش درآمد و حرارت اضافی اسید سولفوریک را جذب کرد؛ بار دیگر به سیستم برمی‎گردد تا دوباره سرد و پمپاژ شود اما در دستگاه مینی چیلر ساختمانی یک یا چند فن به شکل‎ های مختلف دیواری، زمینی، سقفی و… نصب می‎شود. مینی چیلر آب را سرد کرده و آن را به وسیله فن‎ ها پمپاژ می‎کند. از آنجایی که مینی چیلرها توانایی گرمایش نیز دارند برای استفاده از این توانایی تنها کافی است به جای آب سرد آب گرم وارد قسمت پمپاژ شود.

مینی چیلر چه قطعاتی ساخته می‎شوند؟

کمپرسور

کمپرسور را باید اصلی‎ ترین قطعه تشکیل دهنده مینی چیلر دانست. این کمپرسول معمولا از نوع اسکرال است اما ممکن است بسته به شرایط خاصی از نوع پیستونی نیز باشد. اسکرال‎ ها این مزیت را نسبت به سایر کمپرسورها دارند که کمتر دچار استهلاک می‎شوند. 

کندانسور

کندانسور قطعه بعدی است که اهمیت زیادی در یک دستگاه مینی چیلر دارد. کندانسور یک دستگاه مبدل حرارتی است. کندانسور خنک کننده از پوسته و لوله تشکیل می‎شود و برای فرایند خنک کردن به برج خنک کننده نیاز دارد.

تابلو برق

تابلو برق دیگر قطعه‎ ای است که در ساخت یک مینی چیلر به کار می‎رود. این تابلو وظیفه کنترل کارکرد دستگاه مینی چیلر را به ‎عهده دارد.

اواپراتور

اواپراتور آخرین قطعه‎ ای است که در ساخت دستگاه مینی چیلر اهمیت زیادی دارد. اواپراتور گاهی از نوع صفحه‎ ای و گاهی از نوع پلیتی است و وظیفه دارد دمای آب را کاهش دهد. پوسته خارجی اواپراتور معمولا از فوم عایق کاری می‎شود تا هم راندمان دستگاه بالا برود و هم از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

از دیگر تجهیزاتی که ممکن است در یک دستگاه مینی چیلر به کار برود باید به شیر انبساط،پمپ آب، مخزن،شیرهای برقی،محافظ ضد یخ، محافظ ولتاژ و محافظ جریان آب و… اشاره کرد.

مزاياي ميني چيلر

  • به دليل ابعاد کوچک، ميني چيلر فضاي کم‌تري اشغال مي‌کند و انعطاف پذيري آن به گونه‌اي است که مي‌توان در کاربردهاي گوناگون استفاده نمود.
  • مقدار ماده‌ي مبرد موجود در مدار آن نسبت به مولتي اسپليت‌ها کم‌تر است و ضمن کاهش قيمت، اثرات مخرب زيست محيطي کم‌تري دارد.
  • از برج خنک کننده و تجهيزات آن که در چيلرهاي بزرگ آب خنک استفاده مي‌شود، بي‌نياز است.
  • قابليت لوله کشي در فواصل طولاني در آن وجود دارد.
  • قابليت استفاده از يک ميني چيلر به جاي چندين کولر گازي براي خنک سازي فضاهاي بزرگ
  • توانايي کنترل دقيق دما
  • به طور معمول در ميني چيلرها از کمپرسور اسکرال استفاده مي‌شود که نسبت به ساير کمپرسورها اصطکاک، صدا، لرزش و نيز قيمت کم‌تري دارد.
  • عدم نياز به موتور خانه
  • ميني چيلر توانايي سرمايش در تابستان و گرمايش در زمستان را دارد.
  • براي افزايش بازدهي و قدرت گرمايشي ميني چيلر در زمستان، برخي از سازندگان با قرار دادن يک مشعل (شعله) آب را گرم مي‌کنند تا آب گرم بيش‌تري در فن کويل جريان يابد.

معايب ميني چيلر

  • عدم توانايي در رطوبت زني در مناطق خشک (در چيلرهاي بزرگ، آب سرد شده به دستگاهي به نام هواساز فرستاده و مي‌توان قابليت رطوبت زني به هوايي که از اطراف لوله‌هاي آب سرد عبور مي‌کند و خنک مي‌شود را افزود)
  • بازدهي ميني چيلر نسبت به چيلر کم‌تر است.
  • عدم پاسخ‌گويي به نيازهاي سرمايشي و گرمايشي اماکن بزرگ

مشخصات دستگاه مینی چیلر

  • محدوده ظرفیت ۷/۳ تا ۸ تن تبرید
  • دارای دو کمپرسور اسکرال
  • دارای پمپ و مخزن آب
  • رنج کارکرد ۱۹ الی ۴۷ درجه سانتی گراد در حالت سرمایش

نحوه راه اندازی و نصب مینی چیلر ها

این دستگاه ها با توجه به اینکه فضای کمتری را اشغال می کنند، قابلیت این را دارند که در هر فضایی مورد استفاده قرار بگیرند. به خصوص اگر قرار باشد از مینی چیلر های تراکمی هوا خنک استفاده شود، می توان این دستگاه را روی پشت بام ساختمان ها نصب کرد. که در نتیجه فضای خاصی را در ساختمان اشغال نکرده و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. نصب مینی چیلر ها و راه اندازی آن ها کار ساده ای بوده و پیچیدگی های مربوط به راه اندازی و نصب چیلرهای بزرگ را ندارد. با این حال برای راه اندازی و سرویس این دستگاه ها نیز بهتر است از نظر کارشناسان بهره ببرید.

نکتۀ دیگر دربارۀ نصب مینی چیلر ها، مربوط به مواقعی است که بخواهید از آن ها برای گرمایش ساختمان نیز استفاده کنید. با استفاده از آب گرم به عنوان سیال می توان از این دستگاه ها به عنوان وسیلۀ گرمایشی نیز بهره برد. گاهی نیز طراحان برای بهبود این عملکرد در آنها از یک شعلۀ اضافی استفاده می کنند. که این شعله وظیفۀ گرم کردن آب را بر عهده دارد که در نتیجه آب را با درجه حرارت بیشتری به فن کویل ها می فرستد.

این چیلرها را می توان در مناطق متفاوت و با آب و هواهای متفاوتی نصب کرد. مگر اینکه بخواهید در مناطق خشک از این دستگاه ها استفاده کنید و قصد داشته باشید میزان رطوبت محیط را نیز بالا ببرید. در این صورت این دستگاه ها این قابلیت را ندارند. از دستگاه ها می توان در محدودۀ دمایی نوزده تا چهل و هشت درجۀ سانتیگراد استفاده کرد.

جمع بندی

مینی چیلرها از نظر نوع طراحی و نحوۀ عملکرد درست شبیه به چیلرهای بزرگ هستند. با این تفاوت که در مینی چیلرها دیگر نیازی به بخش برج خنک کننده نیست. این دستگاه های صنعتی اغلب به صورت هواخنک تراکمی طراحی می شوند. در طراحی مینی چیلرها از کمپرسورهای اسکرال بهره می برند. این کمپرسورها استهلاک پایینی دارند و سروصدای کمتری را تولید می کنند. با توجه به قابلیت های زیادی که در مینی چیلرها موجود است، می توان از مینی چیلرها برای سرمایش محیط های ساختمانی، اداری، تجاری و نیمه صنعتی استفاده کرد.