پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی

پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی به عنوان قلب تپنده یک سیستم تصفیه آب استخر محسوب می شود. این پمپ ها با مکش آب از کاسه استخر، آن را از فیلتر و سایر تجهیزات ضدعفونی کننده عبور داده و مجدداً آب تصفیه شده را به داخل استخر باز می گرداند. قبل از ورودی هر پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی بایستی صافی یا موگیر از جنس چدن یا پلاستیک فشرده  قرار گیرد تا برگ، مو و دیگر آلودگی های فیزیکی احتمالی باقی مانده در آب را که ممکن است باعث از کار افتادن و یا صدمه دیدن پمپ شود، از آب در گردش حذف نماید. پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی معمولاً از نوع گریز از مرکز یا سانتریفیوژ است  و به همراه الکتروموتور کوپل مستقیم برای به حرکت درآوردن آب در سیستم تصفیه خانه استخرها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خصوصیات بارز این دسته از پمپ ها، روان و کم صدا بودن و همچنین مقاومت  بدنه در برابر خوردگی های ناشی از کلر یا مواد خورنده موجود در آب می باشد. البته جنس پروانه پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی نیز از نوع مقاوم در برابر خوردگی مانند استیل است.
مناسب ترین محل برای نصب پمپ های سیستم گردش آب استخر را می توان نزدیک به استخر و پایین تر از سطح از آب استخر در نظر گرفت. این بهترین حالت برای نصب پمپ می باشد که باعث غوطه وری دائمی پره های پمپ در آب می شود. انتخاب پمپ نیز براساس پارامترهای مختلفی مانند دبی، هد ، نوع فیلتر شنی، قدرت پمپ، حجم استخر و فاصله تا محل تصفیه خانه استخر انجام می شود. همچنین به منظور جلوگیری از خوردگی در پروانه و بدنه پمپ های استخر (بدلیل وجود کلر در آب) بهتر است پمپ انتخابی دارای پروانه استیل یا فایبر گلاس فشرده و نیز بدنه پمپ از جنس مقاوم به زنگ زدگی و خوردگی انتخاب گردد.

کاربرد پمپ استخر و جکوزی

پمپ استخر و جکوزی اساسی ترین رکن تصفیه آب استخر و جکوزی می باشد. حفظ سلامت و پاکیزگی آب استخر ، جکوزی و آبنما ها نیاز به سیستم سیرکولاسیون یا گردش آب متناسب با ظرفیت و نوع بهره برداری آنها دارد . گردش آب استخر یا جکوزی با گذشتن از فیلتر و حذف مواد معلق و اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده یا گندزدا همراه است . گردش و سیرکوله آب استخر ، جکوزی و آبنما ها باعث عدم نیاز به تعویض آب حتی برای چندین سال می شود .

انواع پمپ استخر و جکوزی

  1. پمپ استخری استرینر دار
  2. پمپ استخری بدون استرینر

1-پمپ استخری استرینر دار

پمپ های استخری دارای یک سبد استرینر (موگیر) در قسمت مکش خود می باشند ، این سبد دو خاصیت برای پمپ استخر در پی دارد؛ در ابتدا و مهمترین خاصیت آن به دام انداختن اجسام بزرگ و معلق در آب مکش پمپ که ممکن است با ورود به پروانه پمپ استخری باعث وارد شدن آسیب یا خسارت به آن شود و کاربرد دیگر آن به دام انداختن هوا می باشد که مشابه این قطعه را می توان در پمپ های خود مکش (جتی) مشاهده کرد. اگر هوایی در زمان شروع به کار پمپ در مسیر لوله یا شلنگ مکش پمپ استخر وجود داشته باشد در این محفظه (استرینر) به دام افتاده و به مرور زمان این هوا در آب حل شده و از استرینر پمپ خارج می شود.

2-پمپ استخری بدون استرینر

پمپ های استخری بدون استرینر بیشتر در استخر های عمومی و بزرگ استفاده می شود. در این استخر ها  به دلیل حجم بالای گردش آب ، از بیش از یک پمپ استفاده می شود که بصورت موازی به هم متصل می شوند و ازیک استرینر بزرگ در مسیر آب ورودی به پمپ ها استفاده می شود. این کار باعث می شود برای نظافت استرینر فقط یک بار در یک استرینر باز شود و در زمان صرفه جویی خواهد شد.   

انتخاب پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی

برای انتخاب پمپ تصفیه آب مناسب هر استخر موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. فاصله موتورخانه تا کاسه استخر یعنی طول مسیر لوله کشی
  2. افت فشار
  3. لوازم و تجهیزاتی مانند موگیر، صافی، مبدل حرارتی
  4. فشار فیلتر
  5. فشار اتصالات
  6. حجم کاسه استخر به منظور برآورد میزان دبی یا حجم آبدهی
  7. تصفیه متناسب با نوع کاربری استخر

محل اتصال قسمت مکش پمپ تصفیه آب استخر

  • اتصال کفشور: تخلیه اصلی در پایین ترین نقطه استخر قرار گرفته و کف استخر به سمت آن نقطه شیب دار شده است. اکثر آلودگی های ته نشین شده در کف استخر از این محل تخلیه و توسط پمپ آب استخر مکیده می شوند.
  • اتصال اسکیمر یا سرریز: اسکیمرها و سرریزها وظیفه جمع آوری آب سطح استخر را بر عهده دارند که این آب دارای مقدار قابل توجهی از آلودگی های شناور مانند چربی ها، برگ و سایر آلودگی هایی که ته نشین نمی شوند، می باشند.

نکاتی در مورد نصب پمپ تصفیه آب استخر

  1. پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی لازم است به گونه ای نصب گردد که جهت سرویس و یا تعویض پمپ به تکنسین امکان دسترسی مورد نیاز را بدهد. همچنین در محل مکش و دهش پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی بایستی از شیر فلکه کشویی استفاده گردد که در صورت نیاز به تعویض و یا تعمیر بتوان پمپ را از مدار عبور آب خارج نمود.
  2. از آنجا که هنگام باز کردن فیلتر به منظور تعمیر و تمیزکاری الکتروموتور پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی ممکن است در معرض ریزش آب و آسیب دیدگی قرار گیرد، بهتر است پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی را در نزدیکی پایه فیلتر تصفیه نصب نکنید.
  3. هنگام نصب پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی به فضای بین فیلتر و پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی توجه داشته باشید.
  4. سعی کنید از به کار بردن خم ها و اتصلات با زاویه ۹۰ درجه تا حد امکان جلوگیری شود.
  5. چنانچه پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی در محلی نصب شود که لازم است صدای ناشی از ارتعاشات پمپ محدود گردد، بهتر است در سراسر فنداسیون پمپ، از بالشتک چوب پنبه ای و یا ارتعاش گیر صنعتی لاستیکی استفاده نمایید.
  6. پمپ ها باید تا حد ممکن نزدیک به کاسه استخر و جکوزی و زیر خط سطح آب استخر نصب گردند.
  7. توجه داشته باشید نصب پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی رزرو، خصوصاً در استخرهای عمومی ضروری است.
    پمپ رزرو این امکان را فراهم می آورد که هنگام تعمیر و یا سرویس یکی از پمپ ها، گردش آب توسط پمپ دیگر بدون وقفه ادامه یابد. همچنین با استفاده از دو پمپ کل آب سیستم را می توان ظرف مدت کوتاه تری تخلیه نمود.باید در مسیر مکش کلیه پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی، موگیر قرار گیرد که وظیفه آن گرفتن مو، پارچه و سایر مواد خارجی معلق در آب قبل از ورود به دهانه مکش پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی است. این وسیله از پیچیدن رشته های مو و پارچه به دور پروانه پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی جلوگیری می نماید. موگیر یا استرینر از یک غربال سبدی شکل قابل برداشت و نظافت تشکیل شده است.
    توجه داشته باشید که صافی یا غربال باید از جنسی باشد که قابلیت خوردگی نداشته و قطر سوراخ های سبد آن از یک هشتم اینچ بیشتر نباشد. همچنین مجموع مساحت این سوراخ ها باید حدود ۱۰ برابر مساحت مقطع لوله ورودی موگیر باشد.با چنین مساحتی افت فشار کاهش یافته و طول مدت کارکرد موگیر قبل از نیاز به هر دوره نظافت افزوده می شود.

پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی چگونه کار می کند؟

1- اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ آب استخروجکوزی

اجزای اصلی پمپ استخر و جکوزی عبارتند از:

  1. درب بخش صافی (Strainer) پمپ که برای ایجاد دسترسی به سبد صافی و تمیز کردن آن تعبیه شده است.
  2.  سبد صافی پمپ که برای گرفتن ذرات و آشغال های درشت پیش از ورود آب به داخل پمپ تعبیه شده است.
  3.  دیفیوزر (Diffuser) پمپ که وظیفه هدایت آب به داخل پره ها و همینطور جمع آوری آب خروجی از پره ها برای خروج از پمپ را بر عهده دارد.
  4.  پره(Impeller) که باعث افزایش فشار آب به وسیله نیروی گریز از مرکز می شود.
  5.  الکتروموتور که باعث ایجاد نیرو برای چرخش پره پمپ می شود.
  6.  نازل های ورودی و خروجی آب به داخل و خارج پمپ

2- مسیر اصلی جریان آب در پمپ

 آب استخر از سمت صافی پمپ مکش شده و به سمت مرکز دیفیوزر و سپس پره ها رانده می شود. پره ها ضمن چرخش، باعث وارد کردن انرژی گریز از مرکز به آب شده و با افزایش فشار، آن را از داخل تیغه های انتهایی پره ها خارج می کنند. آب خروجی پره ها توسط دیفیوزر به سمت محفظه پیرامونی خارج آن و سپس به مسیر خروجی پمپ هدایت می شود. دیفیوزر، تمام بخش پره را در داخل خود جای داده است.  

3- نحوه عملکرد دیفیوزر

دیفیوزر، آب ورودی از سمت صافی را به سمت مرکز پره ها هدایت کرده و سپس آب خروجی پرفشار پره ها را از طریق منافذ برش خورده روی خود به سمت محفظه پیرامونی و خروجی پمپ هدایت می نماید.

4- نحوه عملکرد پره پمپ

آب ورودی به پمپ، از طریق دیفیوزر به سمت مرکز پره هدایت می شود. زمانی که پره بوسیله نیروی الکتروموتور با سرعت بالا در حال چرخش است، تیغه (Blade) های تعبیه شده داخل این بخش، آب را با سرعت از سمت بالای تیغه ها خارج کرده و وارد دیفیوزر می کنند. همانطور که اشاره شد، عامل افزایش دهنده فشار آب در پمپ، نیروی گریز از مرکز پره است.

5- محفظه های اصلی پمپ

بصورت کلی، پمپ استخر (جدا از الکتروموتور)، دارای دو محفظه اصلی است. محفظه اول، شامل بخش صافی پمپ است که پیش از ورود آب به داخل پره پمپ قرار گرفته و در واقع، بخش “مکش” پمپ است. محفظه دوم، بخش “دهش” می باشد که شامل بخش پره پمپ است.چهار نقطه آب بندی مهم در پمپ وجود دارد که باعث می شود تا آب بخوبی و بدون نشتی بتواند بین این دو محفظه در داخل پمپ حرکت کند.

6- آب بندی های مهم پمپ

همانطور که اشاره شد، پمپ تصفیه استخر، دارای 4 نقطه آب بندی مهم است این آب بندی ها عبارتند از:

  • واشر (Gasket) درب صافی
  • واشر دیفیوزر
  • واشر هوزینگ
  • سیل شفت موتور

وجود مشکل و خرابی در هرکدام از آب بندی های فوق، باعث بروز مشکلات زیادی برای پمپ استخر خواهد شد.

7- ‏واشر صافی پمپ

واشر صافی پمپ، در شیار تعبیه شده روی محفظه سبد صافی قرار گرفته و باعث آب بندی کامل آن با درب صافی می شود. عدم آب بندی مناسب در این نقطه، باعث ورود هوا به داخل پمپ و کاهش عملکرد آن خواهد شد.

8- واشر دیفیوزر

واشر دیفیوزر، باعث آب بندی بین سبد صافی و فضای پیرامونی دیفیوزر و پره ها می شود. این فضای پیرامونی، فضایی است که آب پر فشار خروجی پره، پیش از خارج شدن از پمپ در آن جمع می شود. عدم تعبیه چنین فضایی در پمپ، باعث می شود تا آب پر فشار خروجی پره، مجدداً به سمت صافی پمپ برگشته و فشار آن کاهش پیدا کند.

9- واشر هوزینگ

واشر هوزینگ، وظیفه آب بندی اتصال بین پمپ و الکتروموتور را بر عهده دارد. در صورت سالم نبودن این واشر، آب از داخل پمپ به بیرون نشتی داشته و به تبع آن هم با از دست رفتن آب مواجه خواهید شد و هم با کاهش فشار آن.

10- سیل شفت موتور

سیل شفت موتور، باعث جلوگیری از نشتی آب پرفشار داخل محفظه پیرامونی دیفیوزر به داخل الکتروموتور می شود. در صورت وجود مشکل در سیل شفت موتور، قطره های آب از زیر الکتروموتور به بیرون چکه خواهند کرد.