پمپ کف کش که به آن پمپ چاهی نیز گفته می شود، زیر مجموعه پمپ سانتریفیوژی مستغرق دسته بندی می شود. چرا که به کمک پروانه ها سیال در این پمپ به گردش در می آید و هم چنین به علت اینکه باید در آب قرار گیرند به آن ها مستغرق می گویند. یک مثال آسان جهت فهم بیشتر عملکرد این پمپ، مکیدن آب توسط نی در یک لیوان آب می باشد همانند تخلیه آب در یک حوضچه که پساب را به سمت بالا منتقل می کند به همین جهت معمولا به این پمپ ها، پمپ کف کش چاه آب نیز می گویند. شکل ظاهری پمپ کف کش به صورت عمودی می باشد به این معنی که شکل استوانه ای دارد.نکته حائز اهمیت در پمپ های کف کش این است که این پمپ ها تنها برای پمپاژ آب و سیالات تمیز به کار برده می شوند نه سیالاتی که در آن ها گل و لای لجن وجود دارد. جهت پمپاژ کردن سیالاتی که گل و لای و لجن دارند از پمپ های لجن کش استفاده می شود. در این جا انواع پمپ ها از نقطه نظرات مختلف بررسی می کنیم.

انواع پمپ کف کش

انواع پمپ از نظر نوع عملکرد پمپ 

  1. پمپ مستغرق: همانطور که در بالا ذکر شد، چون در آب قرار می گیرد و یا به عبارتی در آب غرق می شود به آن ها پمپ مستغرق می گویند.
  2. پمپ شافت و غلاف: این پمپ ها معمولا در گذشته استفاده می شدند و الکتروموتور که جهت چرخاندن پروانه های پمپ به کار برده می شوند، در بیرون از چاه قرار می گرفت. بیرون بودن موتور از چاه مزیت و معایب خاص به خود را دارد. یکی از مزیت ها، تعمیر راحت الکتروموتور است اما به دلیل بیرون قرار گرفتن آن در مکان های نا امن خطرناک می باشد که امروزه منسوخ شده است.

انواع پمپ از نقطه نظر خنک شدن

پمپ کف کش از لحاظ نحوه خنک کاری به دو دسته زیر دسته بندی می شود:

  1. آب خنک: پمپ در این مدل توسط آب خنک می شود که معمولا به آن ها آب خنک می گویند.
  2. روغن خنک: پمپ در این مدل توسط روغن خنک می شود.

انواع پمپ از لحاظ خازن

  1. خازن داخل: در این نوع پمپ خازن بیرون از پمپ قرار گرفته است.
  2. خازن داخل: خازن در داخل محفظه داخل پمپ قرار می گیرد.

انواع پمپ از نظر نوع پروانه

  1. پروانه بسته
  2. پروانه نیمه باز

انواع پمپ از نظر نوع فاز 

  1. تک فاز
  2. سه فاز

اجزا پمپ کف کش

  1. پروانه: قسمت پره ای شکل که وظیفه چرخاندن و به حرکت در اوردن سیال درون پمپ و باعث بالا بردن انرژی جنبشی سیال می شود و به شکل های مختلف مارپیچی و توربینی هستند.
  2. موتور: وظیفه تامین انرژی مکانیکی لازم برای به چرخش در آوردن پروانه ها می باشد.
  3. مکانیکال سیل: در واقع آب بند های مکانیکی می باشد که برای جلوگیری نشت مایعات و سیالات به بیرون از آن به کار برده می شود.
  4. حلزون
  5. محور (شفت): توسط دو عدد اب بند مکانیکی در بین موتور و پمپ آب بندی می شود.
  6. خازن
  7. کابل

جنس پمپ کف کش

  1. کف کش استیل
  2. کف کش چدن
  3. کف کش برنزی
  4. کف کش پلاستیکی
  5. کف کش آلومینیومی
  6. کف کش تکنو پلیمر
  7. کف کش اسکوبایی

با توجه به نوع سیال پمپاژی جنس بدنه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود مثلا در سیالاتی که خاصیت خورندگی دارند بهتر از جنس  استیل استفاده کرد چراکه این جنس ضد خورندگی می باشد. پمپ کف کش چدنی بسیار ارزان تر و پر مصرف تر از کف کش های استیل است. در مناطقی که شوری آب بالاست و یا PH آب زیاد باشد معمولا از جنس بدنه پلاستیکی استفاده می شود که به کف کش استیل آب شور نیز شناخته می شوند. در مناطقی که شوری و PH بالایی ندارند از جنس بدنه چدن و آلومنیوم استفاده می شود.

 جنس پروانه های معمولا از جنس برنج می باشد ولی بنا به سفارش مشتری در جنس های استینلس استیل و یا نوریل (باکالیت) نیز ساخته می شوند. علت انتخاب این جنس ها برای این است که زمانی که دمای محیط و یا پروانه بالا رفت دفرمه نشوند. شفت معمولا از جنس استینلس استیل می باشد که در برابر خورندگی مقاوم باشد.

قیمت پمپ کف کش

قیمت پمپ کف کش به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. ارتفاع (هد)
  2. قدرت (با کیلو وات و یا اسب بخار بیان می شود)
  3. میزان حداکثر آبدهی
  4. ولتاژ ( تک یا سه فاز )
  5. کشور سازنده

هرچه ارتفاع و قدرت پمپ کف کش بیشتر شود به طبع قیمت ان نیز بالاتر می رودکه در پایین هرکدام به اختصار توضیح داده شده اند. جهت استعلام قیمت این پمپ ها، با ما تماس بگیرید.

مفاهیم کاربردی در پمپ کف کش 

  1. ارتفاع و یا هد: به معنی میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند تا آن ارتفاع سیال را پمپاژ کند. این میزان به متر بیان می شود و برای پمپ های مختلف مقادیر مختلفی دارد.
  2. حداکثر آبدهی: به معنی مقدار یا دبی که پمپ می تواند تامین کند. این مقدار معمولا به صورت متر مکعب در ساعت بیان می شود که در پمپ های مختلف مقادیر مختلفی را خواهد داشت.
  3. قدرت: قدرت و یا توان مصرفی پمپ می باشد که به صورت کیلو وات و یا اسب بخار بیان می شود.
  4. ولتاژ: در مدل تک فاز 320/330 ولت و در سه فاز 380 ولت و بیشتر می باشد.

کاربرد پمپ کف کش

  • پمپ آب خانگی
  • پمپ آب صافی دار
  • پمپ کف کش آب چاه
  • فواره
  • انتقال آب از مخازن و استخر ها
  • آبیاری
  • تخلیه آب از مخازن آبیاری و کشاورزی

نکات انتخاب کف کش

مهم ترین نکته در انتخاب کف کش مورد نظر، ارتفاع مورد نظر می باشد . بدین معنی که ارتفاعی که کف کش در آن قرار می گیرد تا بالاترین جایی که سیال در آن قرار می گیرد. منظور از ارتفاع و یا هد نامی در الکتروپمپ به بیشترین میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند سیال را تا آنجا پمپاژ کند و آبدهی و یا دبی در آنجا صفر است. به همین جهت بهتر است پمپی را انتخاب کنیم که ارتقاعی بیشتر از ارتفاع مورد نیاز ما داشته باشد. به عنوان مثال اگر ارتفاع 21 متری موردنیاز شماست بهتر است ارتفاع پمپ شما بالاتر از 25 باشد.الکتروموتور ها در پمپ ها معمولا از برق AC و یا برق متناوب استفاده می کند. با توجه به توان مصرفی و مورد نیاز پمپ می توان از برق تک فاز و یا سه فار استفاده کرد. پمپ کف کش در ولتاز های مختلف 12،24،110،120،220،230،380 و 400ولت در ایران مصرف دارند.سایز و یا قطر لوله خروجی از پمپ ها بسیار حائز اهمیت است زیرا هرچه قطر لوله بیشتر باشد مسلما مقدار بیشتری آبدهی خواهیم داشت. معمولا این میزان به صورت اینچ بیان می شود و از سایز 1/2 اینچ تا بالاتر خواهیم داشت. دقت داشته باید اگر میخواهید قطر لوله را تغییر دهید و سایز آن را کمتر و یا بیشتر کنید بهتر است ابتدا تا 1.5 متر لوله با سایز اصلی را داشته باشید و سپس قطر لوله را بیشتر و یا کمتر کنید چراکه اتصال مستقیم لوله در سایز غیر اصلی آن به پمپ موجب آسیب شدید و فشار به پمپ می شود.همانطور که می دانید کف کش ها در سیال قرار میگرند و زمانی که آب محدود باشد و یا تمام شود، پمپ کف کش به علت خشک کار کردن می سوزد. به همین علت بهتر است از ابزاری استفاده شود که میزان سطح آب را تشخیص بدهد و در صورتی که از یک میزان پایین تر آمد پمپ را خاموش کند. فلوتر یا شناور مسئولیت انجام این کار را دارند به این صورت که فلوتر بر روی کف کش تعبیه می شود و در صورت تشخیص میزان کم آب، پمپ را خاموش می کند. البته مدل هایی از پمپ وجود دارد که خود دارای فلوتر می باشد.
آیا می دانستید نیمی از خریداران پمپ آب، اشتباهات زیادی در خرید پمپ آب مناسب با نیاز خود دارند!؟ اگر می خواهید جز این دسته از افراد نباشید این مقاله را مطالعه کنید.

نکات استفاده از پمپ کف کش 

  •    قبل از اینکه کار کف کشی رو انجام بدین، جایی که مشخص کردین رو از آب پر کنین و پمپ رو داخل اون بذارین.
  •     حواستون باشه که برای پمپ کردن لجن ها ولتاژ برقتون کافی باشه چون در غیر اینصورت باعث کم کاری پمپ و یا نیم سوز شدن اون میشه.
  •     از پمپ های تک مرحله ای فقط برای چاه هایی تا قطر ۱۲ اینچ استفاده کنین.
  •     جالبه بدونین موتور پمپ توسط آب هایی که پمپ میشن، خنک میشه.
  •     بهتره قبل از انتخاب موتور به دبی (واحد سیالات در مکانیک) و نمودار ارتفاع یا هد پمپ توجه کنین.



مقایسه کاربرد پمپ  کف کش   و  لجن کش؟

پمپ کف‌کش علاوه بر مصارف روزانه، در صنایع مختلف هم کاربرد‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از این کاربرد‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پمپ کف‌کش برای زهکشی و پمپاژ مناسب است و آب‌های صاف و گل‌آلود را پمپاژ می‌کند.
  • این پمپ‌ها برای انتقال و جا‌به‌جایی آب‌های غلیظ و گل‌آلود مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پمپ‌های کف‌کش ذرات ریز، گل‌ولای و لجن موجود در سیال‌ها را هم عبور می‌دهند.
  • پمپ‌های لجن‌کش حتی برای انتقال آب‌هایی که خاصیت خورندگی دارند هم کارایی دارند.
  • چاه باز‌کنی، تخلیه آب چاه‌ها و مخازن مختلف، و همین‌طور تخلیه کف استخر هم از دیگر کاربرد‌های پمپ کف‌کش است.
  • پمپ کف‌کش برای پمپاژ آب، مصارف خانگی، و آبیاری‌های کوچک نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • این پمپ در صنایع، عمل پمپاژ کردن دوغاب را به انجام می‌رساند.
  • برای تخلیه آب در ساختمان‌ها، آب‌های صنعتی، گلخانه‌ها، فواره‌ها، مزارع، و باغ‌ها نیز می‌توان از پمپ کف‌کش استفاده نمود.
  • پمپ کف‌کش، تخلیه پساب‌های باران و مایعات دارای هوا و گاز را مقدور می‌کند.
  • به کمک پمپ کف‌کش می‌توان آب و سایر سیال‌های صنایع غذایی را منتقل کرد.
  • از پمپ لجن‌کش در صنایع چرم‌سازی، صنایع کاغذ و چوب، صنایع ساختمانی، صنایع کشاورزی، مزارع پرورش ماهی، و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌کنند.
  • به‌وسیله این پمپ لجن‌کش، می‌توانید کار تخلیه چاه منزل را نیز انجام دهید.