تقریباً همه ما بارها و بارها گرمای طاقت فرسای هوا را تجربه کرده‌ایم، گرمایی که باعث بی‌حال شدن ما شده است، از دست دادن آب بدن و به عبارتی دهیدراته شدن از یکسو و افزایش دمای بدن از سوی دیگر باعث می‌شود تا بدن به حالت بی‌حال و در موارد زیادی دچار تنش‌های عصبی شود، در چنین مواردی یک پنکه آبی قابل‌حمل بهترین گزینه خواهد بود تا خنکی و رطوبت را به‌طور هم‌زمان به بدن برساند.

پنکه آبی از یک مکانیزم خاص استفاده می کند و قطرات ریز آب تولید می کند. این فن ها یک مخزن آب دارند که یا به یک لوله آب وصل است یا اینکه بصورت دستی پر می شود. پنکه های آبی معمولا با فشار پایین کار میکنند و نیازی به پمپ ندارند و می توانند با اتصال به یک شلنگ آب باغبانی استاندارد، با فشار آب بین ۳۰ psi(پوند بر اینچ مربع) تا psi ۸۰ کار کنند. سیستم های فشار متوسط پمپی با psi بین 300_150 خواهند داشت. سیستم های فشار قوی پمپی با psi بالاتر از 4000 خواهند داشت.

زمانیکه در این فشار پمپ آب را به بیرون از فن هدایت می کند، آب به شکل هزاران قطره آب بسیار کوچک خارج می شود. هرچه psi بالاتر باشد، ذرات بیشتری تولید خواهند شد. یک پنکه آبی خوب، به اندازه کافی قطرات ریز آب تولید می کند تا بتواند بدون آنکه شما را خیس کند احساسی شبیه به یک مه خنک صبحگاهی را برای شما فراهم آورد. پنکه آبی درجه حرارت را بطور قابل توجهی کاهش می دهد، گاهی حتی تا -۵۰ درجه فارنهایت.

چه چیزی باعث می‌شود تا پنکه آبی قابل‌حمل نسبت به دیگر مدل‌ها برتری داشته باشد:

بسیاری از مدل‌های پنکه آبی قابل‌حمل هستند و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها در هر مکانی استفاده کنید، می‌توانید در خانه به‌عنوان یک جایگزین باصرفه در خنک‌کننده‌ها به کار ببرید و یا برای تهویه مطبوع از آن بهره بگیرید، این مدل فن با انرژی کمتری که مصرف می‌کنند صرفه بیشتری داشته و علاوه بر انرژی در هزینه‌های شما کمک‌کننده هستند.

می‌توانید از آن‌ها به‌راحتی در گردهمایی‌ها و مهمانی‌های بزرگ‌تر استفاده کنید و یا در محیط‌های باز و گردشگری از آن‌ها برای آسایش و آرامش بیشتر استفاده کنید.

ایمنی:

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد این پنکه‌ها به دلیل خاصیت مه پاشی که دارند می‌توانند آب ازدست‌رفته بدن شما را جبران کنند و در گرمای زیاد تابستان علی‌الخصوص در مناطق خشک باعث شوند تا بدن به حالت عادی بازگردد، بسیاری افراد به دلیل از دست رفتن میزان زیادی آب از بدنشان دچار حالت گرمازدگی و در مواردی صدمات جبران‌ناپذیر می‌شوند، این مدل می‌تواند پیشگیری‌کننده از چنان حالت‌هایی باشد.

پنکه آبی همچون یک کولر آبی با سرعت جریان هوایی زیاد همراه با اسپری آب ، وسیله ای مناسب برای رفاه ، آسایش و کاهش دما در محیط های باز می باشد.

کاربرد پنکه آبی :

  1. رستوران های سرباز
  2. ورزشگاه ها
  3. هیات ها و تکیه ها ( عطر افشانی)
  4. تفریگاه های عمومی
  5. استخرهای سرباز
  6. باغستان ها
  7. کارگاه ها و تعمیرگاه ها
  8. آرامستان ها
  9. ویلاها
  10. پست های تعمیراتی آب برق گاز

کودکان، افرادی که دچار آلرژی‌های گردوغبار هستند، افرادی که در روز کارهای بیشتر و قدرتی‌تری را نسبت به دیگران انجام می‌دهند، و یا افرادی که حساسیت بالاتری نسبت به گرما و خشکی هوادارند بیشترین منفعت را از این دستگاه خنک‌کننده باصرفه اقتصادی و بی‌نظیر می‌برند.

در اینجا چند نکته مهم که می تواند به شما در خرید بهترین پنکه های آبی کمک کند، آورده شده است:

اندازه ی محیطی که می خواهید خنک شود

یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب پنکه های آبی اندازه ی محیطی است که می خواهید آن را خنک کنید. اگر جریان هوای خنک به اندازه کافی وجود نداشته باشد اثر خنک سازی مطلوبی را ایجاد نخواهد کرد و اگر زیادی وجود باشد ممکن است در نهایت ایوان را خیس کند. در اینجا دو فاکتور مهم در انتخاب فن مناسب برای شما آورده شده است:

1) جریان هوای فن (که معمولا توسط CFM یا فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می شود.)

2) فشار آبی که توسط فن به بیرون هدایت می شود (بر حسب PSI یا Bars)

این که جریان هوای فن به چه میزان قدرتمند است با واحدی به نام cfm سنجیده می شود که واحدی است که به شما می گوید فن شما به چه میزان می تواند هوا را در یک دقیقه حرکت دهد، زمانیکه برروی بالاترین سرعت خود قرار دارد.

در رابطه با پنکه های آبی CFM می تواند از 200  برای فضاهای داخلی کوچک تا 5000 برای خنک سازی فضاهای باز بزرگ در نظر گرفته شود.

PSI واحد اندازه گیری فشار آبی است که از طریق پنکه به بیرون هدایت می شود. همانطور که در بالا ذکر شد این فشار می تواند از psi 30 تا psi 1000 متغیر باشد.

جنس پنکه

بیشتر مردم از پنکه های آبی در خارج از منزل استفاده می کنند زیرا ذرات آب می تواند در خانه مشکل ساز شود. زمانیکه از پنکه در خارج از خانه استفاده می شود، این دستگاه مقدار زیادی آلودگی را از گرد و غبار، باد، نور آفتاب و مواردی از این قبیل دریافت می کند. بنابراین کیفیت جنس فن یکی از فاکتورهای اساسی در هنگام انتخاب آن است. مدل های پلاستیکی سبک تر و مقرون به صرفه تر هستند در حالیکه مدل های فلزی بسیار بادوام تر و ماندگارترند اما معمولا با قیمت بالاتری عرضه می شوند.

مخزن آب

انتخاب نوع مخزن آب بستگی به نوع کاربرد مورد نظر شما دارد. پنکه های آبی که دارای مخزن های متصل به خود هستند، بایستی بصورت دستی پر شوند اما این مزیت را دارند که بطور مستقل قابل حمل هستند.

نوع دیگری از پنکه های آبی وجود دارند که که می توانند آب را بطور مستقیم از طریق شیر لوله آبی دریافت کنند. هنگامی که نیاز به استفاده از پنکه آبی برای مدت زمان طولانی  دارید، بهتر است از پنکه بدون مخزن استفاده کنید، در این مدل شما یکبار تنظیمات را انجام می دهید و دیگر نیازی به کنترل و تنظیم مجدد آن ندارید. 

سرعت و ارتفاع پنکه

شما بایستی بتوانید ارتفاع و سرعت پنکه ی خود را به گونه ای تنظیم کنید که دچار نوسان نشود.

دفع حشرات

برخی فن های مه پاش این امکان را دارند که حشره کش را در سیستم خود قرار دهند و در هوا اسپری کنند بطوریکه که شما متوجه آن نخواهید شد اما بر روی حشره ها  اثر خواهند گذاشت.

مزایای استفاده از پنکه های رطوبت ساز یا میست فن ها:

  • خنک کنندگی و پایین آوردن دمای محیط و بدن تا چندین درجه سانتی گراد. برای خنک کردن کافی شاپ ها و رستوران های فضای باز، زمین های بازی،سالن ها و باشگاه های ورزشی، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، ایستگاه های قطار، کلاً فضاهای انتظار، هتل ها،محل کار، اسکله ها ، باغ وحش و …
  • تامین رطوبت محیط با استفاده از اسپری آب. مناسب برای استفاده در کارخانه های نخ ریسی، انبار پنبه، پارک ها، گلخانه ها، اتاق های تست، کارخانه های تولید آرد و …
  • تسریع در کاهش قابل توجه دما در محیط های گرم تابستانی
  • برای ایجاد و کنترل رطوبت مناسب و مورد نیاز در مرغداری ها، سالن های تولید قارچ، محیط های سوارکاری، محل نگهداری پرنده ها و حیوانات و کلیه صنایع وابسته به کشاورزی و دامداری می باشد.
  • تنظیم سرعت پنکه در سه حالت کند_متوسط_تند
  • عملکرد بدون سر و صدا برای محیط های خانگی و اداری.
  • کنترل و حذف بو های نامطبوع موجود در محیط.
  • حذف گرد و غبار موجود در محیط با استفاده از تکنولوژی آلتراسونیک. پنکه های مه پاش و رطوبت زا گرد و خاک هوای محیط را از بین می برد و در محل هایی مانند بازیافت زباله، انبارها، مزارع، معادن برای کنترل آلودگی و از بین بردن بو به کار برده می شود.
  • تامین هوای مطبوع با مصرف کمترین میزان آب و صرفه جویی در مصرف آب
  • کاهش در برق مصرفی.
  • عدم نیاز به ملزومات متداول کولر مثل کانال کشی و ساپورت های محل قرارگیری.
  • انتقال و جابجایی آسان به نقاط مورد نظر با استفاده از پایه های چرخ دار.
  • دفع حشرات موذی و مزاحم در محیط.
  • ایجاد جلوه های ویژه با مهباغ ها، پارک ها، باغ وحش، مراکز خرید، نمایشگاه ها، سالن های نمایش و سینما ها، پارک های آبی، آب نماها می توانند برای ایجاد افکت های خلاقانه با مه از پنکه های مه ساز و مه پاش استفاده کنند.

پنکه های آبی روش مناسبی برای خنک کردن هوا و ایجاد محیطی دلچسب در بیرون از خانه و یا حتی درون آن هستند.این فن ها در انواع مختلفی عرضه میشوند و در بسیاری از مکان ها قابل استفاده می باشند.