کانال های نسل جدید پلی اورتان (یا پلی یورتان) کانال هوای PIR و کانال های فلکسیبل خرطومی جایگزین بسیار مناسبی برای ورق های قدیمی و سنتی گالوانیزه به شمار می آیند. 
این نوع از کانال های عایق شده (کانال پیش ساخته) برای نخستین بار در کشور آلمان تهیه و تولید گردیدند و رفته رفته به اکثر کشورهای دنیا صادر و در بسیاری از پروژه های مسکونی، اداری، تجاری، هتل ها، بیمارستان ها، مراکز آموزشی و … مورد استفاده قرار گرفته اند.
کانال عایق شده PIR یا کانال پلی یورتان پیش ساخته به دلیل وزن بسیار سبک نیاز کمتری به آهن آلات، ساپورت، فلنج و … دارند و مقاومت بالا در برابر آتش سوزی (کند سوز)، سرعت بسیار بالا در نصب و اجرا (حدود 10 برابر بیشتر از ورق های گالوانیزه) ، قابلیت تبدیل به اندازه و ابعاد گوناگون ، قابلیت استفاده در تمامی نقاط آب و هوایی کشور و … از مهمترین ویژگی های کانال های نسل جدید به شمار می آیند.
استفاده از دستاوردهای علمی در جهت طراحی و ساخت اجزای مختلف سیستم های تهویه مطبوع (HvAc) به منظور دستیابی به بهترین کارایی ، صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی همواره مدنظر کلیه مشاوران ، متخصصین ، مهندسین ، مجریان و مصرف کنندگان بوده است .
این پانل ها تشکیل شده از فوم پلی یورتان با دو روکش آلومینیوم به ضخامت 80 تا 500 میکرون که به صورت برجسته یا صاف در دو طرف فوم پخته شده است ، این فوم عاری از ماده خطرناک cfc و hcfc می باشدو نسبت به حریق کند سوز می باشد.
موارد استفاده از این کانال های پیش عایق در کلیه مجتمع های تجاری ، مسکونی ، ادارات دولتی ، مترو ، فروشگاه ها ، کارخانجات صنعتی ، هتل ها ، رستوران ها ، فرودگاه ها ، دانشگاه ها ، سالن های همایش ، مراکز خرید و … می باشد.

مزایای کانال های پیش عایق شده پلی یورتان در مقایسه با کانال فلزی عایق شده به شرح زیر می باشد :

1) دوستدار محیط زیست فاقد ماده کلروفلوئوروکربن.
2) هوای پاکیزه (فاقد میکر فیبر می باشد) .
3) وزن سبک : وزن این ورق ها 15% وزن ورق های فلزی می باشد.
4) فشردگی مولکولی بسیار بالا مطابق با استاندارد High Pressure-Class C 144-DW .
5) اشغال فضای کم و نصب آسان .
6) صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی تا 20% در سال .
7) هیچ گونه محدودیتی در سایز کانال ها وجود ندارد .
8) دارای سختی و استحکام بالا و بی نقص .
9) ضریب انتقال حرارت بسیار پایین .
10) آنتی باکتریال و بهداشتی .
11) مقاوم در برابر حریق .
12) دارای تاییدیه وزارت مسکن و شهرسازی .
13) نصب سریع و آسان .
14) مقاوم در برابر رشد قارچ .
15) دارای قدرت و تراکم بسیار زیاد .
16) دارای مواد اولیه نشت ناپذیر و ضد رطوبت .
17) ذخیره سازی انرژی(86%) .
18) آکوستیک صدا (20 دسیبل) .
19) کند سوز در برابر حریق (Bir) .
20) عایق رطوبت (99%) .
21) مقاوم در برابر آتش: کندسوز (STOP FIRE) – در کلاس های گوناگون (A,B) .
22) مقاومت بالا در برابر نفوذ آب .
23) سرعت بسیار بالا در اجرای عملیات کانال کشی .
24) عایق صوت (بدون لرزش) .
25) نیاز کمتر به ساپورت و نگهدارنده .
26) دارای عمر مفید بسیار طولانی .

کانال صنعتی پیش عایق پلی یورتان :

در بخش صنعتی معمولا هوای خروجی از سیستم تهویه سرعت بسیار بالا و رطوبت زیادی دارد. همچنین سرعت زیاد فن ها باعث تولید صدای بسیار زیاد می شود . همانطور که قبلا گفته شده کانال های پیش عایق ، هم عایق صوت بوده هم رطوبت زیاد باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن ها نمی شود.
علاوه بر این وزن سبک این کانل ها باعث می شود که کانال های با ابعاد بزرگ بسیار سبک تر باشد و در موقع نصب آنها ، به مراتب از ساپورت های کمتری استفاده می شود و نصب آسان تر و سریع تر انجام می گیرد.
همچنین در مورد کانال های سیستم تهویه کارخانه ها به دلیل ابعاد بسیار بزرگ مشکلات عدیده ای در حمل و نقل آنها وجود دارد که استفاده از ورق پلی یورتان و ساخت آن در محل پروژه این مشکلات را حل می کند.

photo ۲۰۱۷ ۱۱ ۲۹ ۲۱ ۴۸ ۰۰ 1024x768 1
نمونه عکس کانال های پلی یورتان

کانال پیش عایق شده پلی یورتان

 کانال پیش عایق پلی یورتان به عنوان لوله هایی برای انتقال هوا کاربرد دارند. این کانال ها می توانند با استفاده از علم به روز دنیا جایگزین مناسبی برای انواع قدیمی کانال های صنعتی همچون ورق های قدیمی و سنتی گالوانیزه به شما بروند. برای اولین بار کانال پلی یورتان از پیش عایق شده در کشور آلمان تولید شد و به دلیل مزایای خاص خود در سرتاسر دنیا گسترش پیدا کرد. قیمت کانال های عایق شده پلی یورتان بر اساس سایز دهانه ی آن ها متفاوت است. جنس کانال پیش عایق شده پلی یورتان از نوعی فوم سرد تزریقی(Poly Iso Cyanarate) است که با دو لایه ی نازکی آلومینیومی در دوطرف محصور گشته است.

مزایای کانال پیش عایق پلی یورتان

  • وزن کم: کانال های از پیش عایق شده ی پلی یورتان به دلیل جنس آن از وزن پایینی برخوردار هستند.
  • سرعت نصب بالا: سرعت نصب کانال پیش عایق پلی یورتان نسبت به نمونه های قدیمی آن بسیار بالاتر است.
  • هزینه ی پایین: کانال پیش عایق پلی قیمت کمتری نسبت محصولات مشابه خود دارد
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار – جلوگیری از اتلاف انرژی
  • ضد آب
  • ضد آتش سوزی
  • عدم نیاز به اتصال دهنده ها
  • عایق بودن در برابر صوت
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و اشعه های ماورا بنفش خورشید 

 مراحل توليد كانال پیش عایق پلی یورتان

در ساخت كانال هاي پیش عایق پلی یورتان روش استاندارد مشخصي دنبال مي شود و اين فرآيند به طور كلي بدون در نظر گرفتن شكل كانال ها به شرح ذيل مي باشد:

  1. طراحي
  2. برش
  3. چسب زدن
  4. تا زدن (جفت کردن)
  5. استفاده از نوارچسب آلومينيومي
  6. درز گيري
  7. نصب فلنچ های اتصال و ساپورت های داخلی

1.طراحي

اولين مرحله قراردادن طرح كلي كانال روي پانل مي باشد. اين فرآيند با استفاده از مدادهاي تفلن موجود در جعبه ابزار انجام مي شود كه خطوطي را براي علامت گذاري در جهت مخالف مي كشند. توجه داشته باشيد كه تمامي اندازه گيري هاي تعيين شده در كشيدن خطوط روي كانال ها به ابعاد دروني كانال ها اشاره دارد. اين بخش مطابق با برش عرضي كانال هوا مي باشد كه لازم است تمامي مقتضيات طراحي در آن به درستي اعمال شود.

با توجه به اين امر كه طراحي و ترسيم در قسمت دروني كانال انجام مي شود، پيشنهاد مي گردد سازنده كانال در طول ترسيم نقشه قاعده مشخصي را براي اندازه گيري هاي دروني اتخاذ كند.

2.برش

اين مرحله شامل برش 45 درجه در طول لبه هر كانال است. شيار V شكلي كه با استفاده از ابزار برش دو تیغه (وی بر) ساخته مي شود تا شدن پنل را طبق شكل امكان پذير مي سازد. همچنين شيار V به دليل اينكه نهايت سطح را فراهم مي آورد براي مرحله بعدي چسب زدن نيز مناسب مي باشد. قسمت هاي باقي مانده در نتيجه برش بايد در مرحله قبلي يعني طراحي روي كانال مورد استفاده قرار مي گرفتند. وسیله مذکورهمچنين براي موارد متعدد ديگري كاربرد دارد و در اندازه 22.5 درجه و قابل تنظيم نيز موجود مي باشد.

3.چسب زدن

چسب ماده نگهدارنده اي است كه قبل از استفاده بايد ظرف آن كاملا تكان داده شود تا غلظت يكساني به دست آيد. چسب را مي توان هم با استفاده از ابزار پخش كننده بادي و هم با استفاده از تفنگ بادي چسب به كار برد. بايد توجه داشته باشيد شيار ((V حتما بايد در ابتدا از هرگونه گرد و خاك فنوليك تميز شده باشد. با توجه به درجه حرارت و ميزان رطوبت موجود حدود 10 الي 20 دقيقه زمان لازم است تا مواد حلال موجود در چسب بخار شده و چسب خشك شود.

اين فرآيند بايد در هواي آزاد و يا مكاني كه در آن دستگاه هواكش موجود است انجام شود و توصيه مي گردد كه تمامي اقدامات احتياطي اشاره شده در دفترچه ” كنترل و ايمني “رعايت شود. زماني كه بعد از دست زدن به چسب مطمئن شديم خشك شده است اين مرحله كامل مي گردد.

4.تا زدن (جفت كردن)

بعد از مرحله چسب زدن بايد كناره ها به صورت زاويه 90 درجه تا زده شوند تا شكل كانال ايجاد شود. توجه داشته باشيد زماني كه دو قسمت باز كانال به يكديگر متصل مي شوند لبه ورقه آلومينيومي حاصل از برش روي سطح دروني كه به يكديگر متصل مي شوند به منظور تراز كردن استفاده مي شود. زماني كه يك كانال از چندين قطعه مجزا ساخته مي شود مرحله اتصال بايد هميشه از قسمت انتهايي يكساني انجام گیرد تا به اين ترتيب مرحله مرتب كردن طول های اضافي به راحتی از قسمت انتهايي مخالف انجام می گيرد. كاردك مخصوصی بايد در طول لبه هاي كانال محكم كشيده شود تا از نهايت ميزان اتصال در شيار (V)  اطمينان حاصل شود.

5.استفاده از نوارچسب آلومينيومي

نوار چسب آلومينيومي به صورت آماده است. به منظور افزايش انعطاف پذيري نوار كاملا مورد بازبيني قرار گرفته است و2.5 برابر بيشتر از نوارهاي استاندارد قدرت چسبندگي دارد. در ضمن به منظور دستيابي به بيشترين ميزان چسبندگي در نوارها از چسب مخصوصي با ويژگي هاي فني استفاده مي شود. نوار كشيدن روي كانال ها به دلايل ذيل انجام مي شود:

  1. باعث تثبيت موانع بخار بين برش هاي متصل شده به هم مي شود.
  2. با كشيده شدن نوار روي درزهاي بيروني زيبايي ظاهري كانال ها افزايش مي يابد.
  3. با استفاده از نوار چسب مي توان صدمه قسمت هاي بيروني و دروني پانل ها را تعميرو يا پوشاند.
  4. درزهاي پنل هاي فنوليك را مي پوشاند و از ساير مواد موجود در محيط اطراف مجزا مي كند.

قبل از استفاده از نوار چسب آلومينيومي بايد مطمئن شويم تمامي سطوح خشك و هرگونه گرد و خاك ، روغن ، سيلسيم و چربي از روي آن پاك شده باشد. اگر سطوح به طور كامل تميز نباشند راه حل ساده اي وجود دارد مي توان از يك لايه نازك چسب روي سطحي كه قرار است نوار آلومينيومي قرار گيرد استفاده كرد.(توجه داشته باشيد كه اول بايد اجازه دهيم تا چسب خشك شود به همان صورتي كه در بخش 3 در مورد آن توضيح داده شد) به منظور اطمينان از يك اتصال خوب و مناسب نوار بايد در درجه حرارت بالاي 10 درجه سانتيگراد يا 50 درجه فارنهايت استفاده شود. به دليل احتمال تشكيل كريستال هاي يخ نوار نبايد روي سطح كانال زماني كه درجه حرارت زير 32 درجه فارنهايت است استفاده شود.نوار تنها زماني كه سطح بيروني فويل هاي آلومينيومي بريده شده است به منظور پوشاندن درزها مورد استفاده قرارميگيرد.روي سطوحي كه پانل ها تا خورده اند(نه قسمت هاي متصل شده به هم ) هيچ نواري مورد استفاده قرار نمي گيرد.

ماژيك نوار به منظور كشيدن خطوط روي پانل به عنوان يك خط راهنما در زمان به كاربردن نوار مورد استفاده قرار مي گيرد. به منظور دست يافتن به بيشترين مقدار چسبندگي و خروج هر گونه هواي محفوظ شده در زير نوار كاردك نرمي روي سطح نوار محكم كشيده مي شود. زماني كه قسمت هاي پاييني و يا زانو ها را با نوار چسب مي چسبانيم بايد هميشه نوار روي قسمت هاي خميده يا چين خورده (نه نقاط صاف )مورد استفاده قرار گيرد و قسمت هاي متصل شده نيز بايد در نظر گرفته شوند.

6.درزگيري كردن

بعد از مونتاژ كردن كانال بايد تمامي اتصالات داخلي نيز با سيليكون پوشانده شوند. نقش اصلي سيليكون علاوه بر ايجاد مقاومت و استحكام بيشتر، درزگيري قسمت هاي داخلي كانال بدون ورود هوا و جلوگيري از تماس ذرات سيليكون با بخار هوا مي باشد. پيشنهاد مي گردد بعد از به كار بردن ورقه سيليكون يك ابزار شعاعي (يا به جاي آن انگشت تر ) به آرامي بر روي تمامي ديواره هاي كانال كشيده شود. به كار بردن اين روش به منظور حفظ هواي پاكيزه و حداقل نشتي بسيار ضروري است.

7.پروفيل هاي آلومينيومي و ساپورت هاي داخلي

پروفيل هاي  آلومينيومي متعددي وجود دارند كه متناسب با نيازهاي نصب مختلف مي باشند. مبتنی بر فشار سيستم و ابعاد كانال کشی استفاده از ساپورت های داخلی در بعضي از موارد ضروري می باشد.