گرمکن برقی جریان الکتریکی را از پریز برق دریافت و به گرما تبدیل می کند.

گرمای حاصل شده با عبور دادن جریان از موادی با مقاومت الکتریکی بسیار بالا  تولید میشود. از این نظر عملکرد گرمکن برقی مانند لوازم حرارتی برقی دیگر از جمله اتوهای برقی است.

گرمکن برقی برای گرم کردن اتاق های کوچکی که به ندرت از آنها استفاده میشود مناسب است و همچنین در جاهایی که گزینه دیگری برای ایجاد گرما وجود ندارد، مثلا دسترسی به گاز یا سایر سوخت‌ها برایشان فراهم نیست یا صرف هزینه برای نصب سایر سامانه های گرمایشی مقرون به صرفه نیست، استفاده از گرمکن های برقی می تواند راه حل مناسبی برای گرم کردن محیط باشد.

کاربرد گرمکن برقی:

ظرفیت گرمایی گرمکن برقی 2.4  کیلووات می باشد ، یعنی در اتاق بزرگ یا جایی که به خوبی عایق بندی نشده باشد ، ممکن است به بیش از یک گرمکن برای ایجاد محیطی گرم نیاز داشته باشید و باید به این نکته توجه کنید که برای پرهیز از تحمیل بار اضافی به سیم کشی ساختمان ، به هر پریز باید تنها یک گرمکن متصل باشد.

گرمکن برقی کارایی یکسانی دارد چون در همه آنها تمام برق مصرفی تبدیل به گرما می شود.

انواع گرمکن برقی:

انتخاب مناسب‌ترین نوع گرمکن به لحاظ استفاده بهینه از هزینه‌ای که بابت هیتر و انرژی الکتریکی مصرفی‌اش می پردازید بسیار حائز اهمیت است.

گرمکن تابشی

گرمکن تابشی میله‌های گرم کنی دارد که دورشان رشته سیم‌های با مقاومت بالا پیچیده شده و در اطراف‌شان سطوح صیقلی برای بازتاب انرژی گرمایی به محیط تعبیه شده است.

گرمکن تابشی برای استفاده در اتاق‌هایی با سقف بلند یا اتاق‌های بزرگی که فقط می خواهید بخشی از آن را گرم کنید مناسب هستند. این نوع گرمکن همچنین عملکرد مناسبی در گرم کردن سریع محیط دارد. 

احتمال بروز آتش سوزی در گرمکن تابشی وجود دارد و برای کودکان خطرناک هستند.

برای استفاده ایمن تر از این هیتر ، می توان از نوع دیواری این گرمکن استفاده کرد تا از دسترس کودکان و مواد سوختنی دور باشد. هیتر صفحه ای و هیتر سنگی هم از انواع مختلف این گرمکن هستند که المنت حرارتی آنها در پشت یا داخل‌شان جاسازی شده است.

این گرمکن، گرمایی متعادل‌ تر با دمای کمتر فراهم می کند اما به همان اندازه برق مصرف می کند.

گرمکن فن دار

گرمکن فن دار (گرمکن سرامیکی ) با پخش کردن هوای گرم شده از انباشته شدن آن به شکل لایه‌های هوای گرم در زیر سقف جلوگیری می کند و تنها مشکلی که ممکن است داشته باشد، سر و صدای ناشی از کار کردن فن میباشد .

گرمکن های فن دار از آنجا که گرمای بیشتری ایجاد می کنند و هوای گرم را بهتر در اتاق پخش می کنند، نسبت به گرمکن همرفتی ، اتاق را با سرعت بیشتری گرم می کند. 

گرمکن همرفتی

انتقال گرما در گرمکن همرفتی به شکل جا به جایی انجام می گیرد، در نتیجه عملکرد این گرمکن بیشتر منجر به گرم کردن هوای محیط می شود تا سطوح یا اشیا مقابل هیتر.

گرمکن همرفتی ممکن است به شکل ستونی باشند و برای حفظ بهتر گرما مسیری از جریان روغن گرم شونده هم در آن ها تعبیه شود.

انواع دیگر گرمکن های همرفتی دارای المنت‌های حرارتی داخل قاب خود هستند، و در بالا و پایین قاب آن‌ها مشبک ساخته می شود تا جریان هوا بهتر برقرار شود.

 گرمکن همرفتی برای اتاق‌هایی با اندازه متوسط که در زمان‌های طولانی تری نیاز به گرما دارند، از جمله اتاق نشیمن یا اتاق خواب، مناسب تر است .

این گرمکن هوا را با انتقال گرما به روش جابه جایی به شکل پایدارتری گرم می کند. هوای گرم شده از سطح گرمکن برمی خیزد و به آرامی در اطراف اتاق جریان می‌یابد و گرمای یکنواختی در محیط ایجاد می کند.

این گرمکن همچنین ممکن است برای ارائه عملکرد بهتر به یک فن داخلی هم مجهز شود.

سطح گرمکن همرفتی نسبت به گرمکن تابشی دمای کمتری دارد اما همچنان به اندازه‌ای داغ می شود که به پوست آسیب برساند.

مزیت دیگر گرمکن همرفتی این است که در صورت لزوم به راحتی می توان آن را باز و در محل تعمیر کرد.