وجود سقف های بسیار بلند در کارخانه ها، سیلوها و .. گرما را به دلیل این که هوای گرم سبک تر است بالا برده و هوای سرد پایین می ماند. این مشکل با سیستم گرمایش از کف حل خواهد شد زیرا گرما از کف وارد می شود و تا ارتفاع دو متر از کف را گرم می کند. بنابراین نیاز نیست از تجهیزات بیشتر برای گرم کردن استفاده کرد یا با پکیج و شوفاژ و … دمای محیط را بالا برد. در کنار صرفه جویی در انرژی در زمان اجرا، پیاده سازی و نگهداری نیز از سایر روش ها هزینه کمتری خواهد داشت.
نکات حین اجرای سیستم گرمایش از کف
برای این نوع از سیستم ها از سیستم کلکتور لوله پنج لایه بدون اتصال باید استفاده کرد. استفاده از اتصالات در این نوع از تجهیزات خطرناک است و ممکن است باعث نشتی و ایجاد نم در ساختمان شود. این نوع از لوله ها حتما باید از کف ساختمان عبور داده شوند و بر روی دیوار نمی توان آن ها را نصب کرد. فاصله ی مناسب بین لوله ها باید رعایت شده و نباید لوله ها را از روی هم عبور داد.

راه اندازی گرمایش از کف

قبل از اجرا باید دور تا دور کف ساختمان به ارتفاع ده سانتی متر به وسیله عایق فوم تخت پوشانده شود. در لوله کشی کف ساختمان این کار برای این انجام می شود که فوم در ساختمان به عنوان یک عایق حرارت، رطوبت عمل می کند. کف ساختمان نیز نیاز به عایق دارد. ارتفاع این عایق نیز چهار سانتی متر است. لوله ها باید در کف در زمان اجرا فیکس شوند برای این کار از بست استفاده می شود.

عوارض یا مضرات سیستم گرمایش از کف

از آن جایی که هر نوع سیستم می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد، این نوع از سیستم ها نیز از این امر جدا نیستند. برای این که بتوانیم مزایا را افزایش و معایب را کاهش دهیم بهتر است تا با آن ها آشنا شویم. چون این نوع از تجهیزات در کف انجام می شود، بعد از اتمام کار امکان تغییرات کلی در کف نیست ولی می توان تغییرات جزئی را اعمال کرد. چون این سیستم باید از سایر تجهیزات جدا باشد. قبل از نصب باید تمامی زیرسازی کف و لوله ها و تجهیزات تاسیساتی و .. عبور داده شده و در انتها سایر لوله هایی که در کف قرار دارند با سیمان پوشانده می شود تا تجهیزات گرمایش دقیق روی آن نصب شوند. البته می توان لوله کشی های مربوط به آب و .. را توسط لوله و اتصالات پنج لایه انجام داده و آن ها را از سقف ساختمان عبور دهیم.

عوارض گرمایش از کف

مدت زمانی که طول می کشد تا این سیستم به دمای مطلوب برسد، مدت زمان بالاتری دارد. به این صورت که در رادیاتورها معمولا زمانی که آن ها را روشن می کنید حدود ده ساعت طول می کشد تا این که دمای محیط به حد مطلوبی برسد. این زمان برای این نوع از سیستم ها حدود ۳۶ ساعت به طول خواهد انجامید و دلیل این امر هم این است تا به کف ساختمان آسیبی وارد نشود. البته این مورد در ابتدای فصل و زمانی که سیستم را روشن می کنید روی خواهد داد. دما در ابتدا بیست درجه خواهد بود و به مرور به دمای مطلوب سی درجه خواهد رسید. در زمانی که برای اولین بار سیستم را روشن می کنیم باید به این مورد دقت کرد که با دمای پایین سیستم را روشن کرده و چند ساعت یک بار ۵ درجه دما را بالا ببریم تا کف ساختمان آسیب نبیند.

در مورد این نوع از سیستم ها برخی از شایعات مانع از آن می شود تا افراد از آن ها استفاده کنند به عنوان مثال این که حرارت بالای این تجهیزات پا را آزار خواهد داد. این در حالی است که این مورد صحت ندارد و به راحتی دما قابل کنترل است و می توان دمای مورد نظر را تنظیم نمود.

کلکتور لوله پنج لایه در سیستم گرمایش از کف

به این مورد باید دقت کرد که کف ساختمان کاملا باید صاف و تراز باشد این کار باعث می شود تا به پمپ اصلی فشار نیامده و عمر مطلوب خود را داشته باشد. همان طور که قبلا هم بیان شد در سیستم های لوله و اتصالات پنج لایه ما به کلکتور نیاز داریم تا به عنوان یک سیستم مرکزی عمل کرده و لوله ها از آن جا وارد ساختمان می شوند. بنابراین محل قرارگیری آن را باید دقیق مشخص نمود.

وجود کلکتور در بالکن مناسب نخواهد بود این مورد به این دلیل است که در زمان هایی که هوا سرد باشد حرارت هدر خواهد رفت. در پروژه های مسکونی بهتر است که کلکتور خارج از اتاق خواب ها نصب شود. برای این تجهیزات نمی توان از لوله های سبز یا پلی پروپیلن به عنوان لوله های اصلی ورودی کلکتور استفاده کرد. بعد از پایان کار باید تمامی لوله های اصلی ورودی را با فوم عایق نمود.

در زمان استفاده از سیستم گرمایش از کف باید لوله های حمام به شکل جداگانه ای وارد کلکتور مربوطه شوند به این دلیل که ما نیاز نداریم که در فصول گرم سال این مکان را خنک کنیم. در هنگام نصب لوله ها برای این که از آسیب رسیدن به لوله ها، چرخش یا تا شدن آن ها جلوگیری شود، از دستگاه رول باز کن استفاده می شود. خم کردن لوله ها با دست کار درستی نخواهد بود و برای این کار باید از دستگاه لوله خم کن و یا فنر روکار بهره برد تا کار درست انجام شود.

هزینه و قیمت راه اندازی و اجرای یک سیستم  گرمایش از کف

این مورد به عوامل مختلفی وابسته خواهد بود. برخی از عوامل را در ادامه بیان می کنیم.

  • نوع و جنس و کیفیت تجهیزات مصرف
  • موقعیت مکانی ساختمان
  • معماری ساختمان
  • ابعاد و فضای مفید ساختمان
هزینه گرمایش از کف

در ادامه برای یک فضای فرضی می توان این گونه بیان کرد که به عنوان مثال هزینه برای پیاده سازی این سیستم در یک فضای ۱۵۰ متری دو میلیون و دویست هزار تومان خواهد شد. البته قیمت به روز تجهیزات ممکن است در این مبلغ تغییراتی را ایجاد کند. این قیمت به ازای هر متر مربع محاسبه می شود.

هواگیری گرمایش از کف

همان طور که می دانید همه ی سیستم هایی که از ترکیب مایعات یا آب گرم و گردش آن ها در لوله ها برای گرم کردن محیط اطراف استفاده می کنند، ممکن است با این مشکل رو برو شوند. بنابراین هوای موجود در لوله ها باید با روش خاص و تخصصی خود مرتفع گردد. الزام برای هواگیری به این دلیل است که وجود هوا در مسیر لوله ها باعث خواهد شد تا دمای مناسب فراهم نشده و کارایی سیستم کاهش یابد. برای ان کار باید از قبل در سیستم لوله کشی کف توسط کلکتورها شیرهای مورد نظر برای این کار قرار داده شده باشد. بنابراین در زمان هواگیری از آن ها استفاده خوهیم کرد.

اگر تا به این جا بر اهمیت هواگیری واقف شده اید، باید بدانید که می توانید به راحتی خود شما با رعایت چند نکته آن را انجام دهید.

هواگیری گرمایش از کف

مانند پکیج و شوفاژها در این نوع از سیستم ها نیز بهتر است که در ابتدای فصل و زمانی که می خواهید سیستم را بعد از مدت ها روشن کنید هواگیری را انجام دهید.

روال کار و اجرای هواگیری گرمایش از کف

  • فشار سیستم را بررسی کرده و در صورت کمبود آب به آن آب اضافه کرده و دوباره چک کنید.
  • خود شلنگی که سیستم را با آن از آب پر می کنید نباید هوا داشته باشد.
  • پرکردن همه ی لوله ها مدت زمانی حدود ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید.
  • شیرهای هواگیری را چک نمایید تا که در سیستم هوایی وجود نداشته باشد.
  • هواگیری را آغاز کنید
  • هواگیری باید از قسمت های پایین آغاز شود این کار باعث خواهد شد که در پایان همه ی قسمت های بالایی عاری از هوا باشد.
  • شیرهای هواگیری را کامل ببندید.

زمانی که این عملیات پایان پیدا می کند باید سطح کیفی سیستم افزایش پیدا کرده باشد. برای اطمینان از این مورد مجدد فشار را چک می کنیم اگر بهتر شده بادش به این معنی است که هوا گیری درست انجام شده است.