سیستم مه ساز گاوداری مانند مه پاش مرغداری ، باعث افزایش میزان تولید و سودآوری در گاوداری می شود. زمانی که فضای گاوداری برای گاو ها بیش از اندازه گرم شود، تولید کاهش می یابد و باعث کاهش میزان درآمد و ضرر مالی می شود. بسته به محیط باز مورد نظر ، مه پاش فضای باز می تواند فشار های مختلفی داشته باشد.

مه پاش گاوداری یکی از سیستم های خنک کننده مدرن به حساب می آید که می تواند ضمن ایجاد رطوبت نسبی اقدام به کاهش محسوس هوای گاوداری نماید. اما چرا از سیستم خنک کننده تحت فشار در گاوداری ها استفاده می شود؟

استرس گرمایی برای گاوها خطر قابل توجهی به شمار می رود. افزایش حرارت می تواند باعث مشکلات متعددی در گاوها و به خصوص گاوهای شیری شوند ( مشکلاتی مانند مصرف خوراک خام،استرس و کاهش میزان زاد و ولد و …)

استفاه از سیستم های خنک کننده (مه پاش) به میزان قابل توجهی استرس گرمایی فصول گرم سال را از بین می برد.

همانطور که پیش تر گفته شد،گاوهای شیری نسبت به تغییرات دمایی محیط و هم چنین استرس های گرمایی بسیار آسیب پذیر هستند، حفظ سلامت گاوهای شیری به صورت ارگانیک و بدون استفاده از داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها برای سال های متمادی یک چالش بسیار مهم  تلقی می شد.

هنگامی که دمای محیط به صورت آهسته و یا به صورت ناگهانی شروع به بالا رفتن می نماید، این تغییرات به عنوان یک عامل استرس زا سبب ایجاد اثرات فیزیولوژیکی منفی در گاو می شود. این اثرات فیزیولوژیکی به صورت کاهش کیفیت شیر، کاهش میزان شیردهی و هم چنین تعداد زیادی از مشکلات جسمی در گاو می شوند.

مه پاش های پرکاربرد در گاوداری ها

  1. مه پاش فوگری
  2. مه پاش با فن آکسیال

دستگاه مه پاش دامداری ( رطوبت سازدامداری )

دستگاه مه پاش گاوداری یا رطوبت ساز گاوداری بهترین روش برای ایجاد سیستم سرمایش گاوداری ها است. دستگاه مه پاش با خروج ذرات ریز شده آب از طریق نازل و تبخیر آن سبب ایجاد سرمایش در محیط گاوداری و همچنین مطبوع کردن هوا می شود. استفاده از این سیستم مه پاش دامداری باعث افزایش میزان تولید و افزایش درآمد در گاوداری ها می شود.

سیستم مه پاش گاوداری

سیستم مه ساز گاوداری مانند مه پاش مرغداری ، باعث افزایش میزان تولید و سودآوری در گاوداری می شود. زمانی که فضای گاوداری برای گاو ها بیش از اندازه گرم شود، تولید کاهش می یابد و باعث کاهش میزان درآمد و ضرر مالی می شود. بسته به محیط باز مورد نظر ، مه پاش فضای باز می تواند فشار های مختلفی داشته باشد.

مکان های نصب مه پاش در گاوداری ها

  • کنار آبخور
  • مکان نگهداری گوساله ها
  • بهار خواب

مزایای مه پاش گاوداری

از مزایای سیستم میست گاوداری می توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش زمان استراحت گاوها در اتاق گاوداری
  • در صورت خنک شدن گاوها میزان جذب انرژی در آن ها بالاتر می رود
  • نرخ تبدیل غذا به مقدار بسیار زیادی افزایش می یابد
  • افزایش میزان تولید شیر به میزان ۲ تا ۲٫۵ کیلوگرم بر هر گاو در روز
  • کاهش استرس گرمایی در دام
  • افزایش میزان شیر دهی در گاوهای شیری
  • افزایش قابل ملاحظه در کیفیت شیر
  • کاهش بیماری های تنفسی
  • کاهش میزان مصرف آنتی بیوتیک و داروهای شیمیایی
سیستم مه پاش دامداری

مه پاش دامداری گوسفندان

  • کاهش میزان بیماری گاوهابا سیستم مه پاش گاوداری ، روش های سنتی سرمایش گاوداری به پایان می رسد. سیستم مه پاش دامداری استاندارد آب با تبخیر باعث کاهش ، باعث ایجاد هوای مطبوع برای دام ها شده و تا زمانی که مقدار رطوبت در حالت مناسبی باشد استفاده از این سیستم قابل قبول و مناسب است. اما در صورت استفاده از سیستم نامناسب دامداری ها وجود رطوبت بیش از اندازه باعث ایجاد شرایط نامناسب بهداشتی و عفونت می شود.
دستگاه رطوبت ساز گاوداری

سالن گاوداری

گاوهای شیرده بسیار به میزان شرایط محیطی و گرما حساس می باشند. با این سیستم می توان مشکل گرمای ، فصول گرم سال را حل کرد و بدون هزینه استفاده از آنتی بیوتیک ها ، می توان میزان سلامت دام ها را افزایش داد. به محض این که دما هوا بیش از اندازه زیاد شود ، یک اثر منفی فیزیولوژیکی می تواند به سرعت تاثیر شدیدتری داشته باشد. در نتیجه باعث تاثیر بزرگی بر تولید می شود.

مه پاش پروانه ای گاوداری

مه پاش پروانه ای گاوداری

چندین روش برای سرمایش گاوداری ها وجود دارد. روش سرمایش تبخیری بهترین و موثرترین روش کنترل شرایط محیطی است ، مخصوصا برای حیوانات حساسی مثل گاو . با خروج آب از سیستم نازل سیستم مه پاش دامداری فشار بالا ، آب به ذرات ریزی تبدیل می شود و این ذرات ریز در هوا تبخیر می شوند و پس از تبخیر این ذرات دمای هوا کاهش می یابد. همچنین می توان از مه پاش پنکه ای یا پره ای برای خنک کردن دامداری ها استفاده کرد .

سیستم میست گاوداری

جلوگیری از ورود حشرات:

یکی از معضلات اصلی گاوداری ها و دامداری ها وجود حشرات و پرواز کردن آن ها در دامداری ها است. حشرات علاوه بر ایجاد مزاحمت برای دام ها ، امکان انتقال بیماری ها و کاهش مسائل بهداشتی را نیز شامل می شود. دستگاه مه پاش گاوداری در این مورد وظیفه ای مانند مه پاش صنعتی دارد و به خاطر پاشش مه و بخار آب در محیط ، امکان پرواز حشرات را نمی دهد و محیط را از وجود این نوع حشرات و گرد و غبار پاک می کند.